Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 2 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

    Denne artikkelen er del 4 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene utgjør halvparten av virksomhetens kommunikasjonsvirkemiddel miks, også kalt promotion-mix.

Med tradisjonelle kommunikasjonvirkemiddel menes:

de tradisjonelle kommunikasjonskanalene virksomheten benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver

Med tradisjonelle kommunikasjonskanaler menes:

medier som benytter grafisk- eller analogiske signaler for å spre et budskap fra senderen til mottakeren.

Frem til omtrent årtusenskiftet var all forskning og faglitteratur innenfor ledelse, økonomi, markedsføring og kommunikasjon utelukkende fokusert på hvordan virksomheten kunne skaffe seg konkurransefortrinn og nå sine markedsmål med bruk av disse kommunikasjonsvirkemidlene.

Etter årtusenskiftet har omtrent all forskning omkring bruken av disse virkemidlene stoppet opp til fordel for de nye digitale kommunikasjonsvirkemidlene som har fått all oppmerksomheten av såvel forskerne som teoretikerne etter årtusenskifte. 

De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene

De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene som du bør lære deg mest mulig om og bruke med omhu i din virkemiddelstrategi for å nå virksomhetens markedsmål er:

Hver av disse kommunikasjonskanalene kan så videre deles opp i mindre media-kanaler. F.eks. kan reklame deles opp i aviser, ukeblad, radio, tv, kino, søkemotorer, sosiale-medier osv.

Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << MarkedskommunikasjonTelemarketing >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Sales Promotion (salgsfremmede tiltak)
  • Public Relation (PR)
  • Reklame
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Digital markedsføring
  • Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << KommunikasjonmiksReklame >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
  • Kommunikasjonmiks
  • Tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Public Relation (PR)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Sales Promotion (salgsfremmede tiltak)
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Telemarketing
  • WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.