De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene utgjør halvparten av virksomhetens kommunikasjonsvirkemiddel miks, også kalt promotion-mix.
Med tradisjonelle kommunikasjonvirkemiddel menes:
de tradisjonelle kommunikasjonskanalene virksomheten benytter for å løse sine kommunikasjonsoppgaver
Med tradisjonelle kommunikasjonskanaler menes:
medier som benytter grafisk- eller analogiske signaler for å spre et budskap fra senderen til mottakeren.
Frem til omtrent årtusenskiftet var all forskning og faglitteratur innenfor ledelse, økonomi, markedsføring og kommunikasjon utelukkende fokusert på hvordan virksomheten kunne skaffe seg konkurransefortrinn og nå sine markedsmål med bruk av disse kommunikasjonsvirkemidlene.
Etter årtusenskiftet har omtrent all forskning omkring bruken av disse virkemidlene stoppet opp til fordel for de nye digitale kommunikasjonsvirkemidlene som har fått all oppmerksomheten av såvel forskerne som teoretikerne etter årtusenskifte.
De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene
De tradisjonelle kommunikasjonsvirkemidlene som du bør lære deg mest mulig om og bruke med omhu i din virkemiddelstrategi for å nå virksomhetens markedsmål er:
- Reklame
- Public Relation (PR)
- Personlig salg
- Direkte markedsføring (Dialogmarkedsføring)
- Sales Promotion (SP)
- Trade promotion
- Sponsing
- Emballasje
- Vareprat/”World of mouth” (Den sosiale spredningprosessen)
- Telemarketing
Hver av disse kommunikasjonskanalene kan så videre deles opp i mindre media-kanaler. F.eks. kan reklame deles opp i aviser, ukeblad, radio, tv, kino, søkemotorer, sosiale-medier osv.
Du leser nå artikkelserien: MarkedskommunikasjonDu leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler