Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 2 av 12 artikler om Markedskommunikasjon

    Denne artikkelen er del 4 av 23 artikler om Kommunikasjonsvirkemidler

Lese tid (240 ord/min): 4 minutter
Kommunikasjonsvirkemidler
Photo by Ylann Meyer

Hva er kommunikasjonsvirkemidler?

Kommunikasjonsvirkemidler refererer til de ulike metodene og verktøyene som brukes for å formidle budskapet til en målgruppe. Hvilke kommunikasjonsvirkemidler vi velger å benytte er avhengig av målgruppen, budskapets natur og kommunikasjonsstrategien.

Det store spektret av kommunikasjonsvirkemidler som finnes idag kan grupperes i to kategorier:

  1. Tradisjonelle kommunikajonsvirkemidler – kommunikasjonsvirkemidler som benytter grafisk- eller analog teknologi for å spre et buskap på.
  2. Digitale kommunikasjonsvirkemidler – kommunikajonsvirkemidler som benytter digital teknologi til å spre et buskap på.

La oss se litt nærmere på disse kommunikasjonsvirkemidlene:

Reklame

Reklame er en betalt form for kommunikasjon som brukes for å informere, overbevise eller påminne målgruppen om produkter, tjenester eller ideer. Det finnes en mengde ulike reklamemedier vi kan benytte. En grovsortering er å skille mellom:

  • Tradisjonelle medier: TV, radio, aviser og magasiner.
  • Digitale medier: Bannerannonser, sosiale medier-annonser, Google Ads.
  • Utendørsreklame: Plakater, billboards, busstoppreklame.

Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation (PR))

Public Relation (PR) eller informasjon og samfunnskontakt på norsk, er bygging og vedlikehold av et positivt omdømme gjennom medieomtaler og aktiviteter som fremmer et positivt bilde av virksomheten. For eksempel:

  • Pressemeldinger: Informere medier om viktige nyheter.
  • Pressekonferanser: Offentlige arrangementer for å kunngjøre nyheter.
  • Community Relations: Delta i samfunnsaktiviteter og veldedighet.

Personlig salg

Personlig salg i form av salgspersonell som møter kunder ansikt til ansikt for å selge produkter eller tjenester. F.eks. butikkselgere, representanter på messer.

  • Butikksalg: Ansatte som hjelper kunder i butikk.
  • Messeselgere: Ansatte som demonstrerer og selger virksomhetens produkter og tjenester på messer.
  • Salgsmøter: Møter med potensielle kunder for å presentere produkter.
  • Telefonmarkedsføring: Telefonsalg for å få kunder til å kjøpe direkte fra selgeren eller informere om noe viktig.

Salgspromotering (Sales Promotion (SP))

Sales Promotion (SP) er kortvarige insentiver som er designet for å oppmuntre til kjøp av produkter og tjenester:

rabatter, kuponger, konkurranser og kampanjer for å stimulere salg. F.eks. Black Friday-tilbud, “kjøp en, få en gratis”-tilbud.

  • Rabatter og kuponger: Prisreduksjoner for å tiltrekke seg kunder.
  • Konkurranser og priser: Tilbyr premier for å engasjere kunder.
  • Prøver og gratisprodukter: Distribuere prøver for å stimulere prøvekjøp.

Direktemarkedsføring

Direkte markedsføring (Dialogmarkedsføring) er personalisert kommunikasjon rettet mot spesifikke individer for å fremme produkter eller tjenester.

  • E-postmarkedsføring: Sende personlige e-poster til kunder.
  • Postutsendelser: Sende fysiske brev eller kataloger.
  • SMS-markedsføring: Sende tekstmeldinger med tilbud.

Sponsing

Sponsing er finansiell støtte til personer, arrangementer, aktiviteter eller organisasjoner for å assosiere merkevaren med positive opplevelser.

Influencer markedsføring

Samarbeid med individer som har en stor og engasjert følgerskare for å promotere produkter eller tjenester.

  • Sosiale medier influencere: Personer med stor tilhengerskare på plattformer som Instagram og YouTube.
  • Bransjeeksperter: Fagpersoner som kan påvirke en spesifikk målgruppe.

Emballasje

Emballasje viser til innpakningen av produktet, og er en viktig kommunikasjonskanal og virkemiddel for å skape oppmerksomhet og formidle kjernebudskapet i selvbetjeningsbutikker til kundene.

Trade promotion

Trade promotion viser til støtte som gis til mellomleddet eller detaljisten for at de skal promotere produktet. F.eks. markedsstøtte eller annonsestøtte.

Sosiale medier

Sosiale medier viser til digitale plattformer som brukes til å kommunisere med og engasjere kunder i sanntid.

  • Facebook, Instagram, Twitter: Dele innhold, engasjere med følgere.
  • LinkedIn: Profesjonelt nettverk for B2B-markedsføring.
  • YouTube: Videomarkedsføring.

Eventmarkedsføring

Eventmarkedsføring viser til planlegging og gjennomføring av arrangementer for å fremme produkter eller tjenester.

  • Messer og utstillinger: Delta på bransjearrangementer.
  • Produktlanseringer: Arrangere begivenheter for å introdusere nye produkter.
  • Seminarer og webinarer: Utdannende arrangementer for kunder og partnere.

Innholdsmarkedsføring

Skape og dele verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke, engasjere og beholde et klart definert publikum.

  • Blogger: Skrive artikler som gir verdi til leserne.
  • Videoer: Produsere informasjons- eller underholdningsvideoer.
  • E-bøker og Whitepapers: Tilby omfattende guider og rapporter.

Søkemotormarkedsføring (SEM) og Optimalisering (SEO)

Bruk av søkemotorer for å drive trafikk til nettsider.

Produktplassering

Produktet plasseres naturlig som en del av mediets innhold for å fremsto som “ikke-betalt” reklame.

  • Sponsede artikler: Artikler skrevet i samarbeid med en merkevare.
  • Underholdningsinnhold: TV-serier, filmer eller videoer sponset av en merkevare eller hvor produktet brukes som en del av underholdningen. Helten kan f.eks. kjøre en BMW fordi bilmerket har betalt filmprodusenten penger for at helten skal kjøre akkurat denne bilen.

Native advertising

Annonser som er utformet for å ligne på det redaksjonelle innholdet på plattformen de vises på.

  • Artikler på nettaviser: Annonser som ser ut som vanlige artikler.
  • Sosiale medier poster: Annonser som integreres i brukerens feed.

Interaktiv markedsføring

Engasjerende markedsføring som krever kundens deltakelse.

  • Online Quizer: Engasjerende spørrekonkurranser som gir personlig tilpassede anbefalinger.
  • Gamification: Bruke spillmekanismer for å engasjere kunder.

Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR)

Teknologi som skaper oppslukende opplevelser for kundene.

  • AR-apps: Apper som bruker AR for å vise hvordan produkter vil se ut i virkeligheten.
  • VR-opplevelser: Virtuelle turer eller opplevelser som fremmer produkter.

 

Du leser nå artikkelserien: Markedskommunikasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << MarkedskommunikasjonTelemarketing >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonsvirkemidler
  • Telemarketing
  • Emballasje
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
  • Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
  • Reklame
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering (embedded marketing)
  • Digital markedsføring
  • Du leser nå artikkelserien: Kommunikasjonsvirkemidler

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << KommunikasjonmiksReklame >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Markedskommunikasjon
  • Kommunikasjonskanal, mediekanal og medium
  • Kommunikasjonmiks
  • Kommunikasjonsvirkemidler
  • Reklame
  • Grafiske mediekanaler
  • Analoge mediekanaler
  • Informasjon og samfunnskontakt (Public Relation)
  • Direkte markedsføring
  • Personlig salg
  • Salgsfremmede tiltak (Sales Promotion)
  • Trade promotion (forhandlerstøtte)
  • Emballasje
  • Eventmarkedsføring
  • Produktplassering (embedded marketing)
  • Sponsing og sponsorstrategi
  • Telemarketing
  • WOM : Den sosiale spredningprosessen (“jungeltelegrafen” / “vareprat”)
  • Digitale kanaler og virkemidler
  • Sosiale medier
  • E-postmarkedsføring
  • Nettside og nettsted
  • Før du starter utviklingen av et eget nettsted