Norges rimeligste tilbyder!
.no domene = kr. 99/år
Webhotell/e-post = kr. 99/år

    Denne artikkelen er del 3 av 51 artikler om Innovasjon

Hva er en innovasjonshindring og hvilke finnes?

agenturer.no

Med innovasjonhindring menes:

Forhold i og utenfor selskapet som kan hindre eller bremse innovasjonsprosessens forløp

Innovasjonshindringene kan deles inn i:

  1. eksterne innovasjonshindringer
  2. interne innovasjonshindringer

Eksterne innovasjonshindringer

Eksterne innovasjonshindringer inkluderer:

  1. leverandørrelaterte hindringer
  2. etterspørselrelaterte hindringer
  3. omgivelsesrelaterte hindringer. Dette inkluderer vansker med å skaffe teknologisk informasjon, økonomisk kapital, råvarer samt kundenes behov og deres
    oppfatning av risiko i innovasjonsprosesser.

I tillegg kommer det hindringer i form av begrensninger i markedet og politiske faktorer som statlige reguleringer.

Interne innovasjonshindringer

Interne innovasjonshindringer kan inkludere ressursrelaterte hindringer som manglende ressurser og kultur og utdaterte systemer, samt menneskelige faktorer som risikoaversjon og manglende kompetanse.

Motkrefter for innovasjon og endring

Ettersom enhver innovasjon krever ulike former for endringer før den kan bli en suksess vil innovasjonsprosessen møte akkurat de samme interne motkreftene mot innovasjon som gjelder for endringer generelt. Vi viser derfor til artikkelen om endringsmotstand istedenfor å komme nærmere inn på den i denne artikkelen.

Hvilke hindringer er de viktigste?

Manglende tro på økonomisk lønnsomhet er en av de største interne hindringer for innovasjon. Noe som betyr at dem som ønsker å få aksept for å gå videre med innovasjonen må klare å overbevise toppledelsen at innovasjonen er ekstremt lønnsom for dem, med et enormt vekstpotensial, samtidig som den økonomiske risikoen er lav. Noe som omtrent kan være umulig, da det ofte er vanskelig å fastslå utviklingskostnadene, markedsføringskostnadene og markedsreaksjonene før innovasjonen er utviklet helt eller delvis.

Siden innovative selskaper har en tendens til å finne måter å overkomme de eksterne hindringene, mens de mindre innovative selskapene har en tendens til å undervurdere eller ikke vite om de  eksterne hindringene, er disse hindringene ofte mindre viktige enn de interne hindringene, mener flere innovasjonsforfattere.

De eksterne hindringen korrelerer heller ikke med selskapets prestasjoner eller økonomiske resultater. De viktigste hindringene mot innovasjon synes derfor å være de interne hindringene og ikke de eksterne.

For å lykkes med å skape en innovativ organisasjon må ledelsen fokusere på hvordan de kan fremme drivkreftene for innovasjon og redusere innovasjonshindringene. Dette er den eneste strategien som kan benyttes i denne sammenheng for å få suksess med en innovasjonssatsning.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Innovasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << InnovasjonsdrivereGründer / Entreprenør >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Innovasjon
  • Innovasjonsdrivere
  • Innovasjonshindringer
  • Gründer / Entreprenør
  • Innovasjonsinkubator
  • Adopsjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessens hastighet og utvikling
  • Hvorfor trenger vi innovasjon?
  • Schumpteter sin bølgeteori (økonomisk utvikling)
  • Produktets livssyklus
  • Innovasjonsformer og innovasjonstyper
  • Radikal innovasjon
  • Inkrementell innovasjon
  • Disruptiv innovasjon og -teknologi
  • Innovasjonsprosessen
  • Lukket innovasjonsprosess
  • Åpen innovasjonsprosess
  • Innovasjonsmodell
  • Medarbeiderdrevet innovasjon
  • Innovasjon krever kunnskap
  • Innovasjon krever systemanalytisk tenking
  • Risiko ved innovasjon
  • Dynamiske innovasjonskapabiliteter: Strategi, Ledelse, Kultur, Struktur
  • Innovasjonsledelse
  • Innovasjonskultur
  • Innovativ organisasjonsstruktur
  • Arenaer for medarbeiderdrevet innovasjon
  • “Hit spots”
  • Kreativitet og kreativ utviklingsgruppe
  • Incitament for å skape innovasjon
  • Grunnforskning og anvendt forskning
  • Lean – Startup
  • Brukerdrevet innovasjon
  • Co-creation
  • Behovsdrevet innovasjon
  • Plattformer for brukerdrevet innovasjon og co-creation
  • Design Thinking
  • Innovasjonsstrategi
  • Hvordan håndtere disruptiv innovasjon?
  • Radikal innovasjon i etablert virksomhet
  • Blått hav-strategi / Rødt hav-strategi
  • Produktutvikling
  • Ideprosessen – starten på en ny innovasjon
  • Innovasjonkilder : – Jakten på den gode ideen!
  • Timing er en avgjørende suksessfaktor
  • Prototype
  • Implementeringsprosessen
  • Spin-off
  • Intraprenørskapsprosessen
  • Immaterielle rettigheter