Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en salgsorganisasjon?

Salgsorganisasjonen er normalt en del av virksomhetens markedsapparat (organisasjon), som igjen er en del av totalorganisasjonen. Salgsorganisasjonens oppgave er å selge selskapets produkter og tjenester (verditilbud), slik at selskapet kan få salgsinntekter som skal dekke selskapets kostnader.

Selv om salgsorganisasjonen normalt er en intern avdeling i virksomheten, trenger den ikke å være det. Det er også mulig å outsource salgsorganisasjonen eller velge en kombinasjon. Det første en salgsleder må treffe en beslutning om når salgsorganisasjonen skal planlegges er å treffe en beslutning om virksomheten skal velge en:

  1. Intern salgsorganisasjon – en salgsorganisasjon som er en del av virksomheten.
  2. Ekstern salgsorganisasjon – en salgsorganisasjon som ikke er en del av virksomheten
  3. Kombinasjon av intern og ekstern salgsorganisasjon

De fleste velger en intern salgsorganisasjon. Eksempler på eksterne salgsorganisasjoner er salgsagenter med agentur og ulike kjedesamarbeid. I denne artikkelserien skal vi konsentrere oss om interne salgsorganisasjoner.

Fysiske- og digitale salgsorganisasjoner

Det finnes mange ulike former for interne salgsorganisasjoner. Et grunnleggende skille er å skille mellom:

  1. Fysiske salgsorganisasjoner
  2. Digitale salgsorganisasjoner

Personvern og bruk av cookies

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.