Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

Hva må du tenke på?

Selv om det ikke bør være et spørsmål om virksomheten skal skaffe seg en nettbutikk eller ikke, finnes det allikevel en del strategiske spørsmål vi bør vurdere før virksomheten treffer noen avgjørelser om valg av strategi og løsning for netthandelen, hvis man ønsker å oppnå økonomisk suksess med netthandelen.

De viktigste strategiske spørsmålene som må vurderes er:

  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?

Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?

Digitalt produktHvis det er mulig å digitalisere hele verditilbudet har virksomheten et ekstremt stort potensielt lønnsomhetspotensial hvis virksomheten samtidig lykkes med å knytte det nye digitale verditilbudet opp mot en lønnsom forretningsmodell.

Bankene hadde det når de innførte nettbankene, mens plate og bokbransjen har slitt langt mer med å finne lønnsomme forretningsmodeller til sine digitale verditilbud.

Skal et verditilbud digitaliseres er det derfor et absolutt krav at:

Det er mulig å knytte det digitaliserte verditilbudet opp mot en lønnsom forretningsmodell

Å digitalisere verditilbudet krever imidlertid også at virksomheten gjør om hele verdikjeden som skaper verditilbudet (produktet/tjenesten) og forretningsmodellen som forteller hvordan virksomheten tjener penger på denne verdikjeden.

Å digitalisere et produkt krever dermed at virksomheten rekonfigurerer hele sin verdikjede og forretningsmodell, og er dermed den mest dramatiske beslutningen en virksomhet kan fatte. Slike beslutninger må derfor tenkes grundig igjennom før de gjennomføres i praksis.

Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.