Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 6 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


digitale-verdikjeder

De fleste bransjer er i dag i ferd med å bli snudd på hodet som en konsekvens av økt Internett penetrasjon, nye mobile enheter og en stadig raskere teknologiutvikling.  Bare de siste 10 årene er det funnet opp flere oppfinnelser, enn de foregående 10.000 årene. Med en slik utvikling sier det seg selv at man må følge med i timen for å være i stand til å omstille seg stadig raskere skiftende omgivelser og rammebetingelser. Hvis ikke vil man fort tape markedsandeler og konkurransekraft.

Sammenlignet med et tradisjonelt utsalgssted, f.eks. en klesforretning i et kjøpesenter, har en nettbutikk følgende sterke og svake sider.

Sterke sider/muligheter

Svake sider/trusler

  • Når et globalt marked (alle med Internett tilgang), mens en forretning kun dekker et lite geografisk område.
  • Bekmemmelig og enkelt ved at du ikke trenger å reise fysisk noe sted. Alt kan gjøres via mobilen, padden eller pc/mac-en.
  • Stenger aldri i motsetning til forretningene som har begrenset åpningstid.
  • Alle kunder får den samme servicen i motsetning til forretningen hvor dette er avhengig av hvem du prater med.
  • Trenger ingen kundebehandlere som kan bli syke, kreve lønnsøkning eller ferie. Alt gjøres digitalt av en server (maskin). Dette reduserer driftskostnadene dramatisk, siden betjeningen utgjør rundt 2/3-del av kostnadene.
  • Trenger ingen dyre lokaler på en ”prime location” eller inventar. Å etablere en nettbutikk koster fra kr. 10.000.- For det beløpet får du ikke engang kassaapparatet til forretnngen.
  • Kunden blir ikke lenger ukjent. Ved at vi vet navnet, adressen, telefonnummeret og epostadressen til alle våre kunder kan vi enklere følge dem opp og skreddersy såvel tilbudene som produktene til deres individuelle behov og preferanser.
  • Upersonlig i motsetning til en forretning hvor vi har en atmosfære og en dialog med kunden.
  • Kunden må ha en enhet (PC/Mac, nettbrett eller mobil) med Internett forbindelse for å kunne bruke løsningen.
  • Ingen mulighet til å ta på og prøve produktet, slik vi kan gjøre i en forretning.
  • Ingen mulighet til å levere ut produktet til kunden i butikken. Produktene må sendes til kunden etter at kunden har registrert seg og betalt.
  • Ingen mulighet til å spørre betjeningen om råd og hjelp. Noe som krever mer av kunden, samtidig som virksomheten mister muligheten til å lokke ut kundens behov og få istand et ”upsale” gjennom dialogen med kunden.
  • Krever aktiv markedsføring for å få folk til å besøke butikken, mens en forretning i et kjøpesenter automatisk får besøk fra de som går forbi forretningen hvis de har behov for noe forretningen selger.
  • En annen måte å tenke salg og markedsføring på, noe som krever en annen type kompetanse enn det som kreves av ett fysisk utsalgssted.

 

 

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Hvorfor e-handel?Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel