Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 17 artikler om Bivariat analyse

Gruppegjennomsnitt

Gruppegjennomsnitt er gjennomsnittsverdien av to andre gjennomsnittsverdier. 

For eksempel kan det i enkelte situasjoner være hensiktsmessig å bryte ned et gjennomsnitt for en variabel undergrupper. Det kan være at vi ønsker å se om gjennomsnittlig forbruk av en vare er forskjellig blant menn og kvinner, i forskjellige geografiske områder, eller for forskjellige merkepreferanser.

Tabellen under viser gjennomsnittsalderen blant de som besøkte og de som ikke besøkte en fotoavdeling. Som vi ser, er de som besøkte foto-avdelingen vel 9 år eldre i gjennomsnitt enn de som ikke besøkte den (F. Selnes – 94)

Besøkt fotoavdelingen

                                 JA         NEI    TOTALT
Gjennomsnittsalder   37,4        28,3     30,0

Mediandifferanse

Ofte ønsker vi å utstykke hvor like eller ulike to stikkprøver er ved hjelp av et enkelt tall. Det er mange måter å gjøre det på. Bare fantasien setter grensene. Noen viser seg imidlertid mer hensiktsmessig enn andre. En spesielt enkel måte er å finne differanse mellom medianen til de to stikkprøvene, også kalt mediandifferanse.

La oss si at vi har tatt to stikkprøver på totalt 12 stykker, 7 kvinner og 5 menn, og at årslønnen i stikkprøvene fordeler seg slik (oppgitt i hele 1000 kroner):

Menn: 90, 150, 200, 225, 230

Kvinner: 75, 95, 125, 150, 160, 190, 200

Medianen i stikkprøven “menn” er 200, mens medianen i stikkprøven “kvinner” er 150. Mediandifferansen mellom disse to stikkprøvene er:

 = 200 – 150 = 50

En stor svakhet med å beregne mediandifferansen, er at mediandifferansen ikke sier noe om det er en signifikant forskjell mellom stikkprøvene eller ikke. Forskjellen som mediandifferansen viser kan skyldes tilfeldigheter.

Du leser nå artikkelserien: Bivariat analyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)Mann – Whitney observator >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Bivariat analyse – analyse av to variabler
  • Krysstabulering og marginalfordeling
  • Epsilon – et mål for samvariasjonens styrke og retning
  • Parallell plott og trend
  • Trender og trendforlengelse (kurvefremskrivning)
  • Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse
  • Mann – Whitney observator
  • Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)
  • Parvise sammenligninger (Fortegntest og Wilcoxons tegnrangtest)
  • Kovarians
  • Korrelasjon
  • Priselastisitet
  • Krysspriselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • T-test (Students t-test)
  • Kjikvadrattest
  • Enkel lineær regresjon
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.