Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

I denne artikkelserien lærer du hva sponsing er og hvordan du bruker sponsing som kommunikasjonvirkemiddel i en markedsstrategi og markedsføringsmiks.

Hva er sponsing?

Sponsing er et kommunikasjonsvirkemiddel på lik linje med reklame og andre kommunikasjonsvirkemidler. Sponsing må derfor behandles på samme måte som andre kommunikasjonsvirkemidler.

Sponsing har alltid som mål å løse definerte kommunikasjonsoppgaver i virksomhetens kommunikasjonsplan (kommunikasjonsstrategi).


Definisjon >> Sponsing

Sponsorforeningen i Sverige sier at:

”Sponsing er assosiasjonmarkedsføring; en forretningsmessig metode for markedsføring, kommunikasjon og salg”.

Når det gjelder hvordan sponsing virker sier de:

“Sponsing bygger på kommersielle avtaler mellom to parter, hvor en virksomhet betaler for kommersielle rettigheter til å utnytte en assosiasjon (med f.eks. et arrangement, en person eller prosjekt)”

Sponsorvirksomhet er med andre ord en bytteprosess mellom en:

  1. en sponsor som gir økonomiske ytelser til et sponsorobjek
  2. et sponsorobjekt som låner bort sin identitet til sponsoren mot økonomiske ytelser

Et eksempel er når Nike betaler Messi flere millioner dollar hvert år for å kunne bruke han i deres markedsføringstiltak og få han til å alltid gå i klær med deres logo på. Avtalen omfatter selvfølgelig mye mer enn dette, men gir deg allikevel et bilde av hva sponsing er.

En sponsoravtale er en avtale hvor en sponsor leier sponsorobjektets identitet i periode for å prøve å skape varige assosiasjoner mellom sponsorobjektets personlighet/identitet og sponsorens identitet i en merkevarestrategi. Dette bytteforholdet kan visualiseres slik:

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss