Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 18 av 19 artikler om Kriseledelse

 

Under finner du en rekke tips og råd i form av en sjekkliste for hva du må huske på de første timene og den første dagen når en krise oppstår.

sjekkliste

Start med å få oversikt over situasjonen

  • Hva har skjedd
  • Fakta, omfang, hendelsesforløp
    – Hva
    – Hvem
    – Hvor
    – Når
    – Hvorfor
    – Hva mer
    – Hva nå
  • Potensial for utvikling
  • Konsekvenser

Listen under er hentet fra: https://www.dsb.no/lover/risiko-sarbarhet-og-beredskap/veileder/veileder-krisekommunikasjon/#kommunikasjonsplanen. 


Første timer

  • Varsling
  • Vurdere eierskap til krisen (i hvilken grad er egen virksomhet berørt, andre sentrale berørte?)
  • Kalle inn ekstra hjelp
  • Melding til ansatte
  • Vurdere behov for ekstra hjelp
  • Varsle sentralbord og resepsjon
  • Avklare talspersoner
  • Igangsette pårørendetelefon
  • Igangsette medieovervåkning
  • Legge ut informasjon på relevante kanaler
  • Lage budskap for ulike kanaler
  • Oppdatere informasjon i alle kanaler, for eksempel nettside og sosiale medier
  • Avklare med HR vedr. informasjon til pårørende
  • Vurdere pressekonferanse/sted for å møte pressen
  • Sannsynlige utfordringer vedr. kommunikasjon i forbindelse med krisen?
  • Dele informasjon internt, delta på interne møter om krisen
  • Dele informasjon eksternt, ta kontakt med viktige samarbeidspartnere i krisen for utveksling av informasjon osv.
  • Fakta-innsamling
  • Finne frem forhåndsprodusert materiale og vurdere behov for å lage nytt
  • Loggføring

Første dag

  • Lag vaktlister
  • Husk nok hvile, mat og drikke
  • Unngå spekulasjoner, hypoteser og tall
  • Snakk om hva dere jobber med
Du leser nå artikkelserien: Kriseledelse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Overvåking av medier og omverden i kriserEtter krisen: Evaluering og læring av kriser >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Kriseledelse
  • Hva er en krise?
  • Risiko og sårbarhetsanalyse (ROS)
  • Kriseteam
  • Før krisen : Kriseforebygging og beredskap
  • Beredskapsplan ( Kriseplan )
  • Krisetrening
  • Under krisen: Krisehåndtering
  • Krisekommunikasjon
  • Intern og ekstern krisekommunikasjon
  • Krisestrategier
  • Crisis and Emergency Risk Communication (CERC)
  • Varsling i kriser
  • Budskap i kriser
  • Hvordan ivareta omdømme i en krisesituasjon?
  • Kommunikasjonskanaler i krisekommunikasjon
  • Overvåking av medier og omverden i kriser
  • Sjekkliste for krisehåndtering de første timene og dag
  • Etter krisen: Evaluering og læring av kriser
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.