Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 27 av 41 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Mapper

Hvilken mappestruktur skal du legge opp til for å få en høyest mulig rangering i søkemotorene?

Søkemotorene indekserer all informasjon på ditt nettsted, inkludert navnet på mappen filene dine ligger i. Disse mappenavnene teller også når søkemotoren skal vektlegge sidens relevans. Du bør derfor, så langt det er mulig, inkludere dine søkeord i dine mappenavn.

Har du f.eks. domenenavnet www.bruktbil.no, og ønsker å bli funnet på søkeordet “rimelig honda bruktbil” kan du kalle mappen som inneholder informasjon om Honda bruktbiler for “honda” og siden med informasjonen for disse rimelige Honda bruktbiler “rimelig.htm”. Når noen søker etter “rimelig honda bruktbil, vil stien (URL) til din side se slik ut:

http://www.bruktbil.no/honda/rimelig.htm  

Dette vil gi deg full URL uttelling når søkemotorene skal veklegge relevansen til din side, da alle søkeordene er inkludert i sidens URL. Har du mange rimelige Honda bruktbiler, kan du utvide mappestrukturen til å også omfatte undermapper. Selger du f.eks. både Civic og Accord, så kan du opprette to undermappe i mappen “honda” som heter “civic” og “accord”. Når noen søker på uttrykket rimelig Honda Civic bruktbil, vil stien (URL) til denne siden se slik ut:

http://www.bruktbil.no/honda/civic/rimelig.htm

INKLUDER DERFOR ALLTID DINE VIKTIGSTE SØKEORD I NAVNET PÅ DINE MAPPER!

Antall mappenivåer

Hvor mange mappenivåer kan du benytte? Det er å anbefale at du ikke bruke mer enn to mappenivåer – hovedmappe + et nivå med undermapper. Søkemotorene scanner sjeldent dypere regelmessig.

Filnavn

På samme måte som mappenavnene kan brukes for å angi viktige søkeord, kan du bruke søkeordene i dine filnavn. Ønsker du å optimalisere siden for “rimelig personbil”, kan du kalle filen for “rimelig-personbil.htm”. Dette gir deg ekstra poeng når søkemotorene skal rangere sidene i søkeresultatet. INKLUDER DERFOR ALLTID DINE VIKTISTE SØKEORD I FILNAVNET!

Filextentions

Søkemotorene bryr seg ikke om filextentions. Om sidene er laget i et .htm, .asp, .php eller .net format er uten betydning for rangeringen.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << 404 feilmeldingssider (File Not Found)Oppdater sidene dine jevnlig >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SEO rangering : Hva vektlegger Google ?
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • SEO : Konvertering – >> avgjør nettstedets lønnsomhet
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • Add-url : Få nettstedet indeksert i Google
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • SEO mål og aviksanalyser
  • SEO : Valg av søkeord
  • Landingsside
  • Call to action (CTA)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!