agenturer.no

    Denne artikkelen er del 12 av 31 artikler om Rekruttering

stillingsannonseAnnonsen skal selge stillingen til førsteklasses søkere – og de har som oftest en god jobb allerede. Derfor må annonsen være selgende i sin form.

Pass på at du ikke beskriver kravene du stiller til søkeren, men arbeidsoppgavene. En slik beskrivelse er sjablonmessig og dermed uinteressant for de søkerne man ønsker å nå. Jeg har f.eks. ennå ikke truffet noen som har unnlatt å se på en stilling fordi det kreves samarbeidsevne av søkeren.

Det er bedre å beskrive de ulike arbeidsoppgavene som inngår i stillingen – gjerne så detaljert som mulig. Helst bør man også fremheve de mål som så vel hele organisasjonen som den aktuelle stillingen arbeider mot eller for.

Vurdering av annonseutkastet

Når du har forfattet annonsen, vurder den med følgende kontrollspørsmål:

  • Er headingen attraktiv for de kandidatene du ønsker å nå ?
  • Vekker annonsen interesse når du slår opp på annonsesiden ?
  • Hvor lang er overskriften. Lange overskrifter selger bedre enn korte.
  • Kan overskriften misforstås ?
  • Er annonsen sann, konkret og gir den et riktig bilde av deg og stillingen?
  • Er det harmoni mellom annonsens utførselse og den stillingen du ønsker besatt ?
  • Har du fått med all relevant informasjon som søkeren trenger for å bli interessert i jobben ?

rekruttering

Ta kurset: Rekruttering

Lær hvordan du gjør rekruttering til et strategisk konkurransefortrinn som sikrer “rett bemanning“.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Annonse

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Rekruttering

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Kravprofil og intervjumalRekrutteringskanaler >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Rekruttering
  • Intern og ekstern rekruttering
  • Ressursplanlegging
  • Rekrutteringsstrategi
  • Internt omdømme (”employer branding”)
  • Nesten god nok er aldri godt nok!
  • Rekruttere selv eller sette bort jobben?
  • Rekrutteringsprosessen
  • Behovsavklaring (behovsanalyse)
  • Stillingsanalyse (jobbanalyse)
  • Kravprofil og intervjumal
  • Stillingsannonsen
  • Rekrutteringskanaler
  • Arbeidstrening
  • Bruk av sosiale medier i rekrutteringen
  • Bruk av egne hjemmesider i rekrutteringen
  • Headhunting – systematisk søking etter kandidater
  • Screening av kandidater (jobbsøkere)
  • Førstegangsintervjuet
  • Personvern på arbeidsplassen og i jobbintervju
  • Annengangsintervju
  • Referanseintervju
  • Cattell 16PF (Personality Factors)
  • Vurdererens rolle i rekrutteringsprosessen
  • Talentutvikling
  • Daglig leder/administrerende direktør
  • Mellomleder
  • Økonomisjef (CFO)
  • Markedssjef
  • Salgsleder (Salgssjef)
  • Ansettelse