agenturer.no

Figur – Grunnelementene i kommunikasjonmodellen
Figur – Grunnelementene i kommunikasjonmodellen

For at kommunikasjon skal kunne oppstå trenger vi to parter; En “sender” og en “mottaker“. Dvs. en person, organisasjon e.l. (sender) som har noe å fortelle til en annen person, organisasjon e.l. (mottaker).

Snakker vi om personlig kommunikasjon, også kalt en-til-en kommunikasjon, er senderen en person som ønsker å kommunisere med en annen person. Denne “andre personen” kaller vi for mottaker og er normalt kunden når vi snakker om markedskommunikasjon.

Senderen og mottakeren trenger imidlertid ikke å være to mennesker, senderen og mottakeren kan også være et dyr eller en maskin, f.eks. en datamaskin. Gjenstander kan også betraktes som sendere og mottakere i enkelte tilfeller. Skilt, statuer, kunst o.l. er eksempler på gjenstander som prøver å si noe til oss (sendere), mens gudebilder og andre reliøse symboler kan være mottakere i mange tilfeller (f.eks. i forbindelse med bønn). Det finnes med andre ord mange ulike formere for sendere og mottakere i en kommunikasjonsprosess.

Senderen og mottakeren kan være:

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg