Teknisk søkemotoroptimalisering av et nettsted og side


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:

http://

  
  
  

    Denne artikkelen er del 18 av 24 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

På denne siden har jeg samlet de viktigste rådene for teknisk søkemotoroptimalisering. Råd som kommer i tillegg til de som gjelder for ikke-søkemotoroptimaliserte teknologier og optimalisering av sidens hastighet.

Mappe og filstrukturResponsiv designMeta-tagsRobots.txt404-feilmeldingSite-map
mappe-fil-struktur

Planlegg din mappe- og filstruktur. Den påvirker din rangering i Google, Yahoo og Bing

Mapper

Hvilken mappestruktur skal du legge opp til for å få en høyest mulig rangering i søkemotorene?

Søkemotorene indekserer all informasjon på ditt nettsted, inkludert navnet på mappen filene dine ligger i. Disse mappenavnene teller også når søkemotoren skal vektlegge sidens relevans. Du bør derfor, så langt det er mulig, inkludere dine søkeord i dine mappenavn.

Har du f.eks. domenenavnet www.bruktbil.no, og ønsker å bli funnet på søkeordet “rimelig honda bruktbil” kan du kalle mappen som inneholder informasjon om Honda bruktbiler for “honda” og siden med informasjonen for disse rimelige Honda bruktbiler “rimelig.htm”. Når noen søker etter “rimelig honda bruktbil, vil stien (URL) til din side se slik ut:

http://www.bruktbil.no/honda/rimelig.htm  

Dette vil gi deg full URL uttelling når søkemotorene skal veklegge relevansen til din side, da alle søkeordene er inkludert i sidens URL. Har du mange rimelige Honda bruktbiler, kan du utvide mappestrukturen til å også omfatte undermapper. Selger du f.eks. både Civic og Accord, så kan du opprette to undermappe i mappen “honda” som heter “civic” og “accord”. Når noen søker på uttrykket rimelig Honda Civic bruktbil, vil stien (URL) til denne siden se slik ut:

http://www.bruktbil.no/honda/civic/rimelig.htm

INKLUDER DERFOR ALLTID DINE VIKTIGSTE SØKEORD I NAVNET PÅ DINE MAPPER!

Antall mappenivåer

Hvor mange mappenivåer kan du benytte? Det er å anbefale at du ikke bruke mer enn to mappenivåer – hovedmappe + et nivå med undermapper. Søkemotorene scanner sjeldent dypere regelmessig.

Filnavn

På samme måte som mappenavnene kan brukes for å angi viktige søkeord, kan du bruke søkeordene i dine filnavn. Ønsker du å optimalisere siden for “rimelig personbil”, kan du kalle filen for “rimelig-personbil.htm”. Dette gir deg ekstra poeng når søkemotorene skal rangere sidene i søkeresultatet. INKLUDER DERFOR ALLTID DINE VIKTISTE SØKEORD I FILNAVNET!

Filextentions

Søkemotorene bryr seg ikke om filextentions. Om sidene er laget i et .htm, .asp, .php eller .net format er uten betydning for rangeringen.  

mobile-seo

Google straffer nå nettsider som ikke har et mobilvennlig design

En stadig voksende andel av besøkene som skjer på nettsteder, foregår ved hjelp av smartmobiler som har en mindre skjerm og lavere oppløsning enn den standardversjonen av nettsteder er beregnet for. Derfor å imøtekomme disse brukerne, tilbys mange nettsteder med en design som er mer tilpasset mobilskjermens begrensninger.

Dette kan gjøres ved hjelp av responsiv design på de vanlige nettsidene eller å tilby helt egne mobilutgaver av sidene. Men langt fra alle nettsteder gjør dette, eller de gjør det på en måte som er lite attraktiv for brukerne.

Google har nå kunngjort at brukervennligheten til mobilnettsteder skal innføres som en faktor som skal få betydning for nettstedets rangering i selskapets søketjeneste, i alle fall når søket gjøres med en mobiltelefon. Dette gjøres for å gi brukerne av søketjenesten en bedre opplevelse, men trolig også for å sette fokus på problematikken.

Omdirigering
I blogginnlegget nevnes det flere konkrete eksempler på vanlige feil. Mangelfull omdirigering er blant disse. Blant annet kan man som mobilbruker i blant oppleve at man blir sendt til en mobilutgave av nettstedets forside når man kommer direkte inn på en underside eller artikkel som egentlig er beregnet for enheter med større skjermer. Dette skjer i stedet for at man blir sendt til mobilutgaven av den siden man faktisk ønsker å besøke.

I andre tilfeller ledes mobilbrukere til en feilside eller havner i en evig omdirigeringsløkke mellom standard- og mobilsidene på grunn av feil i løsningen som skal kunne håndtere dette automatisk. I blogginnlegget nevnes også websider med videoer som ikke lar seg spille av på smartmobiler. Dette inkluderer i særlig grad Flash-baserte videoer.

Forstyrrende oppfordringer til å laste ned mobilapplikasjoner er også nevnt blant de vanlige feilene. I stedet bes nettstedene bruke enkle bannerannonser til slik promotering.

En mer omfattende liste over vanlige feil som Google trolig kommer til å reagere negativt på finnes her. Nettstedutgivere anbefales å teste nettstedene med så mange forskjellige enheter og operativsystemet som mulig, eventuelt med emulatorer. Dette inkluderer videobasert innhold.

Kilde: Digi.no

meta-tags

Hva er meta-tags og hvilke meta-tags finnes?

Meta-tags er usynelige søkeord i sidens HTML-kode. Taggene er plassert i sidens HEAD seksjon.

Ved hjelp av taggene “keyword” og “description” kan du angi hvilke nøkkelord siden skal bli funnet under i søkemotorene. Når dette er sagt, må det samtidig sies at de fleste store søkemotorer (bl.a. Google) ikke vektlegger nøkkelordene som står angitt som “keyword” i Meta-Taggen lenger. Keywords meta-tags har derfor liten eller ingen innflytelse for hvordan du blir rangert i Google, Yahoo og Bing, men fortsatt bruker flere mindre søkemotorer disse taggene i sine søkealgoritmer så de har fortsatt en viss betydning.

Selv om Meta-Tags kanskje ikke lenger har stor betydning for rangeringen, har de fortsatt andre fordeler som det er vært å være klar over.

Fordeler vi skal prøve å forklare i denne artikkelen. Det eneste du trenger å gjøre for å legge inn META tags i sidene dine, er å erstatte teksten som er skrevet med kursiv (Italic) under (hold hele META tagen på en enkel linje i HTML siden din, uten linjeskift).

Hva betyr så disse kodene ? Kort fortalt kan HTML kodene over beskrives slik:

  • “keywords” = Søkeord som skal gi match
  • “description” = En beskrivelse av sidens innhold. Finner ikke søkemotoren denne META tagen vil den bruke de først linjene i dokumentet som beskrivelse av siden.

Eksempel: La oss si at HTML siden din inneholder følgende koder i toppen av siden:

En rekke søkerobotene vil da gjøre to ting: 1.    De vil indeksere begge feltene som ord, slik at søk på enten hjemmesider eller reklame vil føre til match. 2.   

De vil returnere en beskrivelse sammen med din URL. I stede for å vise de første linjene i dokumentet, vil den som foretok søket få et resultat som ser slik ut:

OnNet as
Vi har spesialisert oss på design av hjemmesider”
http://www.onnet.no/ – size 6k – 10 Jan 03

Hver imidlertid klar over at META tags ikke har noen betydning for hvilken ranking du får. En site som ikke har META tags kan meget godt bli indeksert høyere enn deg som bruker META tags.

Meta Description Tag

Beskrivelsen (meta-description) er et sammendrag av innholdet på siden og presenteres ofte sammen med tittelen (title-tag) når søkemotorene presenterer sine organiske søkeresultater. Det er ikke mange søkemotorer som bruker Descrption som kilde ved søk i følge søkemotorene selv. Fortsatt er det noen av disse tjenestene som bruker beskrivelsen som kilde – bl.a Hot Bot og Meta Crawler.

Tips: Ta alltid med viktige nøkkelord og fraser i beskrivelsen

Utelater du description er det ingen katastrofe. Søkertjenesten plukker noen linjer fra tekstinnholdet og viser det sammen med tittellinjen. Likevel, bruk Description for sikkerhets skyld. Dessuten har du muligheten til å presentere sideinnholdet slik du ønsker via denne taggen. OnNet sine meta-description anbefalinger er:

  • Sørg før at alle sider har en unik, konsis og beskrivende Description tag. Har siden ikke en description tag har du dårlig kontroll over hvordan siden blir presentert i søkeresultatene til søkemotorene. Ikke bruk en standardtekst på alle dine sider. Skreddersy denne taggen til title-taggen og innholdet på siden. Sørg for at folk får lyst til å klikke på linken når de leser description-tag.
  • Description tag bør bestå av mellom 12 – 24 ord.
  • En Description tag bør ikke inneholde mer enn 150 tegn, inkludert mellomrom. Søkemotorene viser ikke flere tekst når de presenterer søkeresultatene.
  • Inkluder nøkkelordet i Description tag, selv om det ikke påvirker rangeringen. Nøkkelordet blir markert i søkeresultatet de presenterer. Dette drar søkeren øyne ned mot din Description tag, da surferne scanner kjapt siden etter nøkkelordet de søkte etter når søkeresultatet presenteres.
  • Description taggens mål er å selge title-taggen. Dvs. gi nok tilleggsinformasjon til at de som leser dette får lyst til å klikke på linken som Title-taggen representerer.
  • Sørg for en Description relevancy på over 50%. Dette er et nøkkeltall som prøver å angi hvor stor sammenheng deg er mellom sidens innhold og Description tag. Denne relevansen bør være over 50%.

Meta Keyword Tag

Keyword er Meta-Tags som settes inn for å angi sidens nøkkelord. Ettersom disse raskt ble misbrukt, har nå de fleste søkemotorer sluttet å vektlegge disse i sine algoritmer. De har derfor i dag liten betydning for rangeringen, bortsett fra i noen mindre søkemotorer som fortsatt baserer seg på slike kriterier også. Nøkkelord og fraser listes fallende etter hyppighet med kommategn mellom (graskoweb,metatagger,generator). Enkelte søketjenester skiller mellom store og små bokstaver. Så har du variert bruken av “Webmaster” i tekstinnholdet for eksempel slik: webmaster, WEBMASTER, Webmaster så ta med alle variantene. Ikke gjenta samme nøkkelord mer enn maks 3 ganger. OnNet sine meta-keyword anbefalinger er:

  • Alle sider bør ha keyword tag for å hjelpe søkemotorene med å identifisere sidens nøkkelord og for å sørge for at du selv ikke glemmer hvilke nøkkelord denne landingssiden er optimalisert for. Angir du alltid landingssidens nøkkelord i dine keyword-tags er det alltid enkelt for deg å finne ut hvilke nøkkelord en side er optimalisert mot.
  • Keyword tag bør være under 800 tegn.
  • Keyword tag bør være på mellom 10 – 20 ord.
  • Alle nøkkelord og alle varianter av nøkkelordet skal inngå i keyword tag

Traffick.com’s Andrew Goodman skrev nettopp en artikkel om meta tags  “If somebody would just declare the end of the metatag era, full stop, it would make it easier on everyone.” Hans bønn er nå hørt. Ihvertfall når det gjelder meta keywords tag. Idag er det bare Inktomi som benytter denne, og alle vi som produserer innhold priser oss lykkelig. Dette har vært en smart måte å lure søkemotorene på tidligere, men nå fungerer ikke denne taggen lenger!!!

Meta Author Tag

Denne taggen forteller hvem som har skrevet teksten (forfatteren). Hvem er du? Her skriver du navn på forfatter, eier, retighetshaver, domene, firma o.l. En nyttig Metatagg når noen søker etter hele eller deler av Websiden din på navn. Taggen har imidlertid ingenting å si for din rangering og kan i de fleste tilfeller unnlates.

Meta Redirect Tag

Omdirigering (Redirect) – hit og dit… Redirect lar deg omdirigere (redirect) besøkende til en annen definert webside. Greit å bruke viss du har flyttet en side til ny URL adresse eller et annet sted. Bruker du denne metataggen bør du i tillegg ha en Robots tag med NOINDEX,NOFOLLOW (NONE) på websiden for å unngå spamming mistanke. Mange av søkemotorene aksepterer ikke såkalte “refresh” tagger lenger. Spesielt gjelder dette Google. Styr derfor unna løsninger av typen:

Benytt deg heller av en 301-redirect i headeren til domene.

Meta Refresh Tag

En Meta refresh tag forteller nettleseren din hvor ofte et dokument/side en side automatisk skal lastes på nytt (refresh/reload). Nyttigh hvis du trenger å oppdatere siden din jevnlig for å få med de siste oppdateringene på siden. F.eks. gjelder dette for nyhetsportaler. Meta Refresh Taggen skrives på følgende måte:

Taggen over forteller nettleseren at siden skal lastes på nytt hvert fjerde sekund.

Meta Expires tag

Denne taggen forteller nettleseren din når dette dokumentet er gått ut på dato. De fleste søkemotorene fjerner innholdet fra sin index når et dokument eller side er “expired”. En Meta expires tag skrives på følgende måte:

Skriv ”never” hvis du ønsker at siden aldri skal løpe ut. Angir du ingen expire tag løper siden aldri ut. Denne taggen er derfor ikke påkrevd, så lenge siden ikke tidsbegrenset. Benytt denne taggen hvis du har planer om å flytte en side, bytte navn på den eller slette den fysisk, så forteller du Google at de skal slette siden etter en bestemt data fra sin indeks. På denne måten unngår du at sider som ikke eksisterer blir vist i søkeresultatene til Google og du unngår dublikatsider. Google straffer dublikatsider og fjerner alle dublikater. Oppfatter Google at den gamle siden er orginal siden vil de ikke indeksere den nye siden før den gamle blir fjernet fra indeksen. Ved å bruke denne taggen kan du selv styre når du ønsker Google skal slette siden fra sin indeks.

Meta Pragma tag

Meta Pragma taggen forteller nettleseren din om siden skal lagres midlertidig (caching) eller ikke. Bruker du ‘no-cache’ i denne taggen forteller du nettleseren at de ikke skal lagre siden midlertidig. Meta Pragma Taggen skriver på følgende måte:

No ARCHIVE Tag

Denne taggen kan du bruke for å unngå at Google og Yahoo viser en midlertidig lagret versjon av din nettside i sine søkeresultater No Archive taggen skriver du på følgende måte:

Meta Robots Tag

Meta Robots taggen styrer hvordan søkemotorenes roboter/eddekopper oppfatter og behandler siden når de besøker den. Meta robot taggen gjelder ikke hele nettstedet. Den gjelder kun for den siden som inneholder denne taggen. Med denne taggen kan du fortelle søkemotorene om de skal indeksere eller hoppe over denne siden. En svært nyttig tagg hvis du har flere sider med likt innhold. Har du flere sider med likt innhold, bruker du denne taggen for å unngå at søkemotorene indeksererer flere like versjoner av samme side. Svært nyttig!. Meta robots taggen skrives på følgende måte:

Du kan her bruke: NOINDEX, NOFOLLOW  – ikke indekser denne siden i søkemotoren og ikke følg linkene på denne siden. Eksluder alt. INDEX, NOFOLLOW – indekser siden, men ikke følg linkene på siden. INDEX, FOLLOW – indekser siden og følg alle linkene på siden. NOIMAGEINDEX – ikke indekser noen bilder på denne siden NOIMAGECLICK – ikke følg noen linker fra bildene. Det er ikke nødvendig å angi denne taggen i sidens HEAD-seksjon hvis du ønsker at søkemotorene skal indeksere alle sidene og følge alle linkene de finner. De gjør det automatisk hvis du ikke begrenser deres indeksering gjennom Meta Robots Taggen.

Meta Revisit-after

Meta Revisit-after Tag er en tag som forteller søkemotorenes roboter hvor mange dager det skal gå mellom hver gang de skal komme tilbake til siden for å reindeksere den. Mangler du denne taggen kan det gå svært lang tid før søkemotor robotene kommer tilbake. Spesielt hvis siden ligger langt nede i filstrukturen og har lite hits. Angi derfor denne taggen i alle dine sider. <meta name=”Revisit-after” content=”14 days”> Eksemplet over forteller at søke robotene skal komme tilbake om 14 dager for å reindeksere denne siden. Denne taggen blir i dag dessverre ikke brukt av noen av de store søkemotorene, så den kan du trykt utelate.

Meta Content-language

Meta Content-language Tag er en tag som anger hvilket spåk siden har. Ikke bare hjelper dette Google når de skal indeksere innholdet på siden, men den påvirker også din rangering I lokale søk. Er målgruppen din nordmenn i Norge som ønsker å finne noe i Norge, får du en høyere rangering hvis du har en Content-language tag som forteller at siden din er på norsk. <meta http-equiv=”Content-Language” content=”No”> Eksemplet over forteller at denne siden er skrevet på norsk.

Meta Distribution tag

Meta Distribution tag er en tag som forteller hvem som er målgruppen for nettsiden, eller rettere sagt hvor den skal distribueres. Her kan velge mellom å angi ”global” eller ”local”. <meta name=”Distribution” content=”global”> Ekemplet over forteller søke roboten at dette er en global side og ikke en lokal side.

Meta Rating tag

Denne taggen angir hvem siden er myntet for. Velg mellom ”kids”, ”general”, ”mature” og ”restricted”. <meta name=”Rating” content=”general”> Eksemplet over forteller at dette er en generell side.

HTML validator tag

HTML validator taggen forteller søkemotorenes roboter og nettleserne hvilken versjon av HTML –standarden denne nettsiden bruker. Det finnes i dag mange forskjellige standarder, og i mange versjoner skriver de samme syntaksene på forskjellige måter. For å være sikker på at nettleseren og søkemotor robotene skal skjønne hvilken HTML stanard de skal legge til grunn når de leser denne siden angir vi denne standarden i denne taggen. Den er derfor svært viktig for korrekt søkemotoroptimalisering. <!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN”> <html> Legg merke til at denne taggen sette inn FØR HTML-taggen i HEAD seksjonen. Dette er meget viktig!!! Eksemplet over forteller at denne siden skal tolkes i henhold til HTML versjon 4.01, Transitional engelsk versjon. Under finner du de ulike taggene du skal bruke, avhengig av hvilken HTML/XHTML versjon siden er utviklet i.

Doctype
None
HTML 3.2
<!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN”>
HTML 4.01
Strict with system identifier <!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.01//EN” “http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd”>
without system identifier <!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.01//EN”>
Transitional with system identifier <!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN” “http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd”>
without system identifier <!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN”>
HTML5
<!DOCTYPE html>
XHTML Basic
with system identifier and without XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML Basic 1.0//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml-basic/xhtml-basic10.dtd”>
XHTML 1.0
Strict with system identifier and XML declaration <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd”>
with system identifier and without an XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd”>
without system identifier and without an XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN”>
Transitional with system identifier and with XML declaration <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd”>
with system identifier and without an XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd”>
without system identifier and without an XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN”>
XHTML 1.1
with system identifier and an XML declaration <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd”>
with system identifier and without XML declaration <!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd”>

Syntakser

Foruten overnevnte META-tags finnes det også en mengde andre META-tags du kan angi i siden. De vanligste finner du i syntakslisten under. De vanligste META-taggene er:

NAME=” ” eller HTTP-EQUIV=” 

CONTENT=” “

Description Tekst, som beskriver nettstedet ditt, f.eks. Norges ledende selskap innen utvikling og drift av nettsteder til små- og mellomstore bedrifter i Norge.
Author Navnet på skribenten/forfatteren, f.eks. Kjetil Sander
Generator Navnet på HTML-editoren som har laget siden, fx. Right OnNet
Classification Kategorisering av nettsiden etter hovedemner, f.eks. rådgivning, utvikling, drift, support
Rating Klassifisering av nettstedet, f.eks. General
Keywords Nøkkelord som er relevante og beskrivende for innholdet på dine nettsider generelt eller denne nettsiden spesielt. Nøkkelordene som oppgis her, er de som søkemotorene vil indeksere. F.eks. Web design, programmering, database design, markedsføring
Objecttype Objekttype, f.eks. Homepage
Reply-to Svar til f.eks. webstudie@keld.dk
Title Sidens tittel, f.eks. OnNet AS – Priser og betingelser
Robots Informasjon til roboten. Angir du f.eks. verdien noindex forteller du roboten at denne HTML siden ikke skal indekseres.

 

HTTP-EQUIV=” “

CONTENT=” “

Refresh Last opp en ny side etter x antall sekunder, f.eks. 10; URL=http://www.onnet.no/web/ vil laste opp siden http://www.onnet.no/web/ etter 10 sekunder
Revisit-after Oppdateringsfrekvens, f.eks. 14 days betyr at søkeroboten bør besøke nettstedet hver 14. dag
PICS-Label PICS-klassifisering er en metod for å beskytte barn og andre mot porno og annet uønsket informasjon Les mer om RSACi her eller se http://www.w3.org/PICS/ og http://www.rsac.org for mer informasjon.
Expires Forteller når siden går ut på dato og fjernes fra serveren, f.eks. 1-1-2008
Pragma no-cache forteller at denne siden ikke må caches, men alltid hentes fra serveren. Dette er spesielt nyttig hvis siden endres ofte.
Content-language Angir hvilket språk siden har. Gjør det lettere for søkerobotene å indeksere nettstedet riktig. F.eks. betyr en at nettsiden er skrevet på engelsk, mens no angir at nettsiden er på norsk.

Sjekk dine meta-tags nå!

Verktøyet under viser:

  • Sidens meta-tags
  • Antall tegn i de ulike meta-taggene
  • Description tag relevans
Skriv inn URL til den siden du ønsker å sjekke i boksen under: For eksempel: http://www.host.com or http://www.host.com/index.html URL(optional) User Agent * (optional)
Sign up for FREE newsletters and mailing lists for the latest news and offerings: Submit Express Newsletter. Search engine news and promotion tips and tricks. Email: 
 
Join the MyView Community to receive Rewards for fun and interesting surveys! (privacy policy).        

Verktøyet under viser:

  • Hvor mange ord som inngår i de ulike meta-tags
  • Hvor mange ganger nøkkelordet går i gjen i de ulike meta-tags
  • Description Keyword Density
Skriv inn en URL som skal analyseres: URL: Keyword:

Meta-tags generator

Under finner du et verktøy du kan bruke for å generere meta-tags til dine sider uten å måtte kunne noe som hest om meta-tags.


Du kan importere og redigere eksisterende metatagger her. URL:

Title – Hjemmeside tittel:  Description – Side beskrivelse: Keywords – Nøkkelord (Finn nøkkelord med Keywords generator): Andre metatagger: (Merk av de du vil ha med) Robots – hvordan skal hjemmesiden indekseres Refresh/oppdatere hjemmesiden etter sekund Copyright – rettighetshaver: Author – Forfatter: Generator: Hjemmesidens hovedspråk søkemotorene skal sjekke og reindeksere siden om dager.

 

robots-txt

Hva er robots.txt og hvorfor er robots.txt filen viktig?

Det finnes to metoder for å fortelle robotene til søkemotorene hva de skal indeksere. Den ene metoden er å lage en “robots.txt” fil som legges på root-katalogen til nettstedet. Så snart roboten kommer til nettstedet vil den spørre etter filen. Eksisterer denne filen vil roboten følge de instruksene som er angitt her. Filen skal ha et spesielt format, bestående av records. Hver record skal bestå av to felt; en User-agent linje og en eller flere Disallow: linjer. Lag filen i et program som lager en ren tekst fil. Ikke bruk en HTML editor. User-agent: User-agent linjen forteller hvilke roboter recorden gjelder for. For eksempel: User-agent: googlebot Du kan også bruke “wildcard”. F.eks. “*” for å angi alle robotene: User-agent: * Disallow: Den andre delen av record settet inneholder en Disallow: linje som spesifiserer hvilke filer og/eller kataloger som roboten ikke skal indeksere. F.eks., forteller denne instruksen at roboten ikke skal indeksere email.htm: Disallow: email.htm Du kan også spesifisere kataloger: Disallow: /cgi-bin/ Denne linjen gjør at innholdet i katalogen cgi-bin ikke blir indeksert. Exsempel:

Denne angivelsen tillater alle roboter å besøke alle filer: User-agent: *Disallow: Denne holder alle robotene borte: User-agent: *Disallow: / Denne holder robotene borte fra katalogene cgi-bin og images: User-agent: *Disallow: /cgi-bin/Disallow: /images/ Denne gjør at googlebot ikke får ta i filen cheese.htm: User-agent: googlebotDisallow: cheese.htm

Fortell hvor ditt nettkart (sitemap) er:

  1. User-agent: *
  2. Sitemap: http://www.onnet.no/sitemap.xml

Dette forteller robotene til søkemotorene hvor nettkartet ditt ligger Besøk The Web Robots Pages for å lære nærmere hvordan du skriver denne filen for å instruere robotene til å besøke dine sider. Du kan selv teste om denne filen er skrevet korrekt ved å benytte robots.txt analysis tool som er tilgjengelig i Google Webmaster Tools. Den andre metoden er å legge inn “meta-tags” til roboten, såkalte “spider tagg“. Dette er et filter som forteller søkeroboten om websiden skal indekseres og eventuelt hvordan det skal gjøres. Denne metataggen er en fleksibel mulighet for de som ikke kan kontrollere robots.txt filen på webområdet. Den er spesielt nyttig viss du ikke ønsker siden indeksert etter standard metoden ALL (se under)  Robots metatagger har følgende alternativ:  

utelater du Robots taggen gjelder standarden ALL

ALL Nettsiden indekseres og søkeroboten følger linker til andre nettsider. NONE ingenting registreres av søkeroboten INDEX siden indekseres på søketjenesten. FOLLOW linker på websiden din følges og indekseres. NOINDEX siden skal ikke indekseres NOFOLLOW linker på websiden skal ikke følges/indekseres. Du kan kombinere Robots på følgende vis: INDEX, NOFOLLOW = siden indekseres men linker skal ikke følges/indekseres NOINDEX, FOLLOW = websiden skal ikke indekseres men linker følges/indekseres. Sider som om oss, bruker policy og så videre, inneholder sjelden informasjon folk flest er spesielt interessert i å få vite. Dessuten vil slike sider ofte være linket til fra alle sidene på nettstedet ditt, og følgelig kan søkemotorene komme frem til at de er viktige. Det virker mot sin hensikt. Note: Mange blokkerer kontakt oss, men dette skal du være forsiktig med. Hvis folk er ute etter telefonnummeret eller besøksadressen til firmaet ditt, så kan det godt hende de søker etter dette. Tenk nøye gjennom hvilke sider dine besøkende vil betegne som lite viktige, og bruk robots.txt til å fortelle søkemotorene at du ikke ønsker dem indeksert. Flere sider med likt innhold er drepen for SEO. Dersom du har mange duplikater på nettstedet ditt, så kan du også bruke robots.txt for å nekte indeksering av disse. Uten å bli for teknisk, så er det slik at mange bruker URL rewriting. Da må du enten sørge for at crawlerne ikke indekserer URL’ene med query string (spørrestreng), eller videresende dem (med 301 redirect) til de omskrevne URL’ene. En enkel robots.txt generator finner du under. Den genererer de vanligste taggene til din robots.txt fil. Robots.txt generator

  Robots.txt Generator Tool © SEO Chat™

Allowed User Agent Select user agent or use default for all agentsEnable All Webpages Yes NoExclude These URL’s Enter URLs you wish to exclude Enter Captcha To Continue To prevent spamming, please enter in the numbers and letters in the box below                  
     

Andre, litt mer avanserte generatorer er:

Lag og publiser din egne 404 feilmeldingssider (File Not Found)

file-not-found

Hva er en 404 (File Not Found) side?

404 side er en side som vises av webserveren til nettleseren din hvis en side nettleseren din spør etter ikke eksisterer eller ikke kan vises på webområdet ditt. F.eks. en brutt link, en fil som er blitt slettet, fått nytt navn, er flyttet eller har endrede filrettigheter (404 er en HTTP status kode som er definert her status code definitions, document RFC 2616 of W3C). 404 sidens funksjon er med andre ord å fortelle dem som prøver å finne denne URLen at webserveren ikke klarer å finne eller vise siden.

Lag dine egne 404 sider!

Det er å anbefale at du lager dine egne 404 sider, slik at du ikke mister trafikk/besøkende, rangering og salg. Det gjelder selv å bli klar over at man har sider med brutte lenker o.l. slik at man kan rette problemene og hjelpe dem som kommer til 404 sider til å finne den siden de leter etter. Gjøres ikke det forsvinner de til en konkurrerende side og du mistet kanskje en potensiell god kunde. Ikke hver deg bekjent av de standard webserver genererte 404 sidene du har sett så alt for ofte.

Gode SEO råd om hva en 404 side bør inneholde

Lag din 404 side som en standard HTML side, slik at du kan lage den 100% slik du vil og er sikker på at den kan vises i alle nettlesere. Følg disse rådene for selve innholdet:

  • Fortell dem som får denne siden i klartekst at siden de leter etter ikke kan bli funnet. Bruk et språk som er enkelt, vennlig og inviterende for å prøve et av forslagene dine for å løse problemet inviting.
  • Lag gjerne en flerspråkelig versjon – englsk og norsk er et minimum.
  • Sørg for at din 404 side har samme design, utseende og følelse som resten av nettstedet ditt.
  • Sørg for at det er en måte for brukerne å raportere til deg at de har kommet til en side som ikke eksisterer, slik at du blir klar over problemet og kan eliminiere det. Legg ved en e-postadresse, en knapp de kan klikke på for å sende deg en melding om dette eller ligende.
  • Lag en link til forsiden til ditt nettsted og til en kontakt oss side.
  • Vurder å lag en link til dine mest populære sider og til FAQ, da det ofte er noe av dette de kanskje leter etter.
  • Lag en tilbakeknapp – en liten java kommando gjør dette for deg, slik at dine besøkende kan gå tilbake til forrige side og klikke på en av de andre linkene. Ikke mist dem eller gjør det vanskelig for dem å navigere rundt på dine nettsider.
  • Sørg for at din 404 side ikke kommer opp i Google sine søkeresultater. Sørg for at din webserver returerer en nøyaktig 404 HTTP status kode når en manglende side blir spurt etter.
  • Bruk en Enhance 404 widget for å inkludere en søkeboks dine besøkende kan bruke for å finne nyttig informasjon – det vil si den informasjonen de leter etter.
  • Lag en link til en sitemap for å hjelpe de besøkende å få en oversikt over ditt nettsted og finne det de leter etter.
  • Ikke inkluder reklame – det er ille nok å komme til en side som ikke eksisterer.
  • Bruk Google sitt Change of Address verktøy for å fortelle Google om dette.
  • Ikke bruk noen for for redirect. La de besøkende lese hele siden og velge selv hva de vil gjøre. Ikke gjør dem unødvendig forvirret med en automatisk redirect til en side som ikke har noe med det å gjøre som de klikket på.
  • Sørg for at din 404 side er på mer enn 512 bytes, eksklusive bilder. Internet Explorer versjon 5 og under viser ikke 404 sider som er under 512 byte.
  • Sjekk at din 404 side vises korrekt i alle nettlesere.

Hvordan sette opp og publisere min egen 404 side?

De fleste kontrollpanel inneholder en knapp til en side/funksjon som gjør det mulig for deg selv å sette opp en egen 404 side ditt nettsted. Logg inn på kontrollpanelet til ditt webhotell for å sette linken til din egen 404 side i HTML-format. Har du et Linux webhotell kan du legge inn følgende kode i htaccess filen til hele ditt nettsted: ErrorDocument 404 /AnErrorPage.html Bytt ut “AnErrorPage.html” med navnet på din egen fil og stien til denne filen. Er stien og/eller filnavnet feil vil 404 siden ikke bli vist. Sjekk derfor at siden virker etter at du harlagret htaccess filen.

Eksempler på 404 error sider:

BBC – CNN – Apple – OrangeCoat – http://www.orangecoat.com/a-404-page.html

Inkluder Google Analytics i din 404 side og sjekk din besøksstatistikk.

Ved å inkludere Google Analytics og ligende verktøy i din 404 feilmeldingsside får du informasjon om hvor mange ganger en slik side forekommer, fra hvor, hvor gikk de deretter, hvor mye tid brukte de får de gikk videre, og mye mer. Et uunværlig gratis verktøy for å eliminere fremtidig4 404 error meldinger. Sjekk din besøksstatistikk. Den forteller deg ofte hvor mange ganger 404 error meldinger forekommer, pluss en del tilleggsinformasjon.

sitemap

Lag og publiser site-map (nettkart) til søkemotorene

Google, Bing og Yahoo gikk i november 2006 sammen for å forbedre indekseringen av internett. De ville komme frem til en felles standard for nettredaktører som gjorde det mulig å sende inn nettkart (site-maps)

Formålet med nettkart (site-map) var å lage en enkel og uniform standard som skulle hjelpe de som ikke fikk indeksert alle nettsidene sine. Bruk av nettkart protokollen (Sitemap protocol) garanterer ikke at alle nettsidene blir indeksert i søkemotorene, men hjelper deres “søkeroboter (crawlers) med å finne alt innholdet på dine nettsider.

Hva er et nettkart (site-map) ?

Et nettkart (site-map) er en enkel måte for webmastere å fortelle søkemotorene hvilke sider nettstedet ditt består av. I den enkleste formen, så er dette en XML fil med URL til alle sidene i nettstedet. Denne filen kan også inneholde en del tilleggsinformasjon, som f.eks. når nettstedet ble siste oppdatert, hvor ofte sidene blir oppdatert og hvor viktige de ulike sidene er).

Hvordan lage site-map ?

  • De fleste publiseringsløsninger har som oftest moduler som lager en sitemap automatisk. Sjekk med din CMS-leverandør om de har plugin som lager sitemap.
  • Et annet alternativ er å bruke en webbasert sitemap generator. Problemet med nettkartgeneratorer, er at de kun lager et statisk nettkart. Altså må du lage et nytt for hver gang du oppdaterer websiden din. Dog fungerer det greit, dersom nettstedet ditt sjelden oppdateres.
  • Du kan også programmere et selv. Fordelen er selvfølgelig at nettkartet (site-map) er dynamisk, og oppdaterer seg automatisk når du legger ut eller forandrer innholdet på webben din. Hvis du vil kode ditt eget nettkart (site-map), kan du lese om sitemaps XML formatet her.

Enten du velger å lage et xml sitemap selv, eller bruker en sitemap creator til å gjøre jobben, så er det viktig å validere nettkartet

Hvordan skrive sitemap.xml ?

Denne linken går direkte til det offisielle nettstedet for sitemap.xml.

Angi sitemap.xml i robots.txt

Så snart du har laget sitemap.xml bør du starte med å angi din sitemap.xml fil i din robots.txt fil. Det gjør du på følgende måte (bytt ut onnet.no med ditt eget domenenavn):

  1. User-agent: *
  2. Sitemap: http://www.onnet.no/sitemap.xml

Dette forteller robotene til søkemotorene hvor nettkartet ditt ligger. Videre kan du legge inn sitmap i søkemotorene direkte.

Send sitemap til Google

Alle nettredaktører bør ha en konto hos Google webmaster tools. Det koster selvsagt ingenting. Du må først verifisere at du er eieren av nettstedet, og etter det kan du bla deg frem i verktøymenyen sende inn URL-en til ditt sitemap.

Legg inn sitemap hos MSN/Bing

Bing, tidligere MSN har ikke, i motsetning til Google og Yahoo, et eget system for mottak av sitemap. Du kan imidlertid bruke en tjeneste fra moreover for å gjøre dette. Bruk følgende URL for å levere inn ditt nettkart via moreover: For kunnskapssenteret ville det blitt:

Gi sitemap til Yahoo

Yahoo har også utviklet et senter for webredaktører. De kaller det for Site Explorer. Lag konto, logg inn og legg inn nettstedet ditt der. Klikk på nettstedet, og velg Authentication. Gjør som de sier, og verifiser at du er eieren. Prosessen kan ta opptil 24 timer, så smør deg med tålmodighet. Videre legger du inn nettkartet som et feed. (Hvis du har eget RSS-feed, så legg inn det også).

Submit sitemap til ASK

Ask er en relativt lite brukt søkemotor i Norge, men den er likevel verdt å nevne. For å sende inn sitemap til ASK, går du frem på samme måte som for Bing/MSN, men denne gangen bruker du følgende URL:

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Rapporter en feil, mangel eller savn

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Oppdater sidene dine jevnligSlik øker du hastigheten til dine hjemmesider >>
    Andre artikler i serien er: 
  • SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring)
  • Søkemotor
  • Hvorfor bruke tid på SEO?
  • Kun en 1 side plassering i Google har verdi!
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Hva vektlegger Google når de skal rangere siden din?
  • SEO-prosessen: – Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Velg riktig topp-domene og inkluder ditt viktigste søkeord i domenenavnet
  • Indeksering av domene i søkemotorene (Google, Yahoo! og Bing)
  • Sett opp klare SEO mål og gjennomfør jevnlige aviksanalyser
  • Start med å finne søkeordene til ditt nettsted
  • Velg landingside til nettstedets søkeord
  • Sjekk dagens og fremtidig SEO rangering på søkeordene
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Søkemotoroptimalisering av nettsidens kritiske Meta-tag (er)
  • Råd for søkemotoroptimalisering av sidens innhold
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Teknisk søkemotoroptimalisering av et nettsted og side
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • Bruk av cloaking og ikke-søkemotorvennlige teknologier
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • PageRank og bruk av utgående lenker i en side
  • Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering