Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
Samtidig som målene for den sosiale- og virale markedsføringen blir satt må det utvikles en strategi (langsiktig plan) som angir hvordan disse målene skal nås gjennom å fungere som et kart som viser veien til målet.
For at den sosiale markedsføringen skal bygge opp under virksomhetens eksisterende visuelle profil og markedsføring, må denne strategien ta utgangspunkt i virksomhetens overordnede markedsstrategi.
Hvilke områder virksomhetens sosiale og virale strategi må omhandle er avhengig av virksomhetens situasjon, mål og planer, men normalt bør den omfatte forhold som:
- Omdømme og merkevarebygging
- Salg og markedsføring
- Relasjonsbygging
- Kundeservice
- Rekruttering
- Krisehåndtering
I de påfølgende artiklene vil jeg ta for meg hvordan du kan bruke sosiale medier for å dekke virksomhetens kommunikasjonsoppgaver innenfor disse fagområdene.
Når den overordnede strategien for sosial og viral markedsføring er klar må denne strategien opersjonaliseres i konkrete aktiviteter og tiltak gjennom å ta i bruk ulike virkemidler.
Dette krever at vi utvikler en publiseringsplan som viser hvilke virkemidler, aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres, i hvilke medier, ovenfor hvem, til hvilken kostnad og med hvilket resultat.
Hvordan dette best gjøre kommer jeg tilbake til i en senere artikkel.
Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring