Lightspeed webhotell
    Denne artikkelen er del 27 av 41 artikler om Situasjonsanalyse

Virksomhetens verditilbud er:

alt kunden legger vekt på før, under og etter kjøpet av et produkt eller tjeneste.

En analyse av verditilbudet går dermed langt bredere ut enn å analysere selve produktet eller tjenesten som virksomheten lever av å selge til sine kunder. Verditilbud analysen omfatter også alt rundt selve produktet og tjenesten som betyr noe når den endelige beslutningen om kjøp skal foretas. At vi legger mye vekt i denne analysen er derfor viktig for å forstå hvordan kunden treffer sine kjøpsbeslutninger og hvordan de vurderer virksomhetens verditilbud i forhold til konkurrerende verditilbud.

Produktdimensjonanalyse

En produktdimensjon analyse vil si å beskrive produktets fordeler og ulemper i forhold til sine konkurrenter gjennom å beskrive hver av de fem produktdimensjonene som tilsammen utgjør produktet virksomheten lever av.


Profilkart

Et profilkart er et visuelt bilde av virksomhetens profil i kundens øyne, sett i forhold til konkurrentenes profil. Profilkartet er svært enkelt å konstruere, men gis samtidig et svært godt bilde av hvilke signifikante profilforskjeller som gjelder mellom to virksomheter, merker eller produkter/tjenester.

Profilkart

Produktkart:

Et produktkart er en todimensjonal matrise som viser hvordan et produkt er plassert i folks bevissthet i forhold de viktigste konkurrentene. Produktkartet gir et raskt og enkelt et bilde av den strategiske situasjonen til et produkt på viktige meta-verdier, men har den svakheten at hvert enkelt produktkart ikke kan ta for seg mer enn to variabler av gangen.


Portfoliomatrise (BCG matrisen)

Portfoliomatrisen er et godt analyseverktøy for å kartlegge den strategiske posisjonen til de ulike produktene eller tjenestene en virksomhet har i sitt sortiment. Opererer virksomheten på flere virksomhetsområder kan portofoliomatrisen brukes for på samme måte som for produktene i sortimentet for å vurdere hvilket produkt- og virksomhetsområder som er strategisk viktige for virksomheten i tiden fremover og hvilke som bør avvikles snartest mulig.

Metoden er spesielt anvendelig for å avdekke hvor veksten og fortjenesten bør komme i fremtiden gjennom å studere to variabler:  fortjeneste-potensiale i dag og vekstmuligheter (fortjeneste på sikt).

Selementanalyse

Selementanalysen er et annet analyseverktøy vi kan benytte oss av for å danne oss et bilde av den strategiske situasjonen til et produkt. Selementanalysen prøver å forklare produktets strategiske situasjon ved å ta utgangspunkt i fire strategiske faktorer; behovsutvikling, stadium i livsyklusen, markedsstørrelse og konkurransekraft, for så å fremstille deres strategiske situasjon i en todimensjonal matrise etter at produktet har fått en karakter som går på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er høyst score.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Situasjonsanalyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << VerdiskapningsprosessenKundeverdianalyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Situasjonsanalyse
  • Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?
  • Pilotundersøkelse
  • Hovedundersøkelse
  • Samfunnsvitenskapelig metode
  • Anbefalt arbeidsmodell for situasjonsanalysen
  • Forskningsbudsjett
  • Forskningskompetanse
  • Tidsplan
  • Identifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene
  • Valg av problemstilling til situasjonsanalysen
  • Synkron- eller diakron analyse?
  • Situasjonsanalysens databehov
  • Hvilke enheter og variabler må inngå i en situasjonsanalyse?
  • Interessentkart
  • Hvilken informasjon må samles inn i en situasjonsanalyse?
  • Valg av forskningsdesign og analyseplan
  • Valg av metode for datainnhenting til situasjonsanalysen
  • Skrivebordundersøkelse og sekundærdata
  • Situasjonsanalysens dataanalyse
  • Corporate Goverment analyse
  • Ressurser som konkurransefortrinn
  • KIKK modellen
  • Konkurrentanalyse («5 forces»)
  • Forretningsstrategi: Strategisk retning basert på kjerneanalyse
  • Verdiskapningsprosessen
  • Verditilbud analyse
  • Kundeverdianalyse
  • Tiltakmatrisen (“dyktighet/viktighet” matrisen)
  • GAP modellen (GAP analyse)
  • Profilkart
  • Markedskart (målgruppekart)
  • Segmentanalyse
  • Cluster-analyse
  • PESTEL – analyse (analyse av makroomgivelsene)
  • Diamantanalyse
  • Prognosering
  • SOFT-analyse (også kalt SWOP- og SWOT-analyse)
  • Feilkilder og usikkerhet ved situasjonsanalyser
  • Situasjonsanalyse og rapportskriving
  • Oppfølging av situasjonsanalysen