Markedskommunikasjon er utvilsomt det mest brukte og misbruke konkurransevirkemidlet og omfatter alle former for kommunikasjon med markedet (kundene).
Kommunikasjonsstrategien i virkemiddelstrategien og markedsførings-miksen angir:
hvordan virksomheten skal bruke påvirkning som konkurransevirkemiddel i sin virkemiddelstratetegi.
Sentralt i denne strategien står kommunikasjons-miksen som angir hvordan kommunikasjonsvirkemidlene er organisert og koordinert til en helhet for å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver. Det vil si nå virksomhetens kommunikasjonsmål.
Kommunikasjonmiks
En kommunikasjonmiks eller promotion-mix som det kalles på engelsk er en angivelse av:
den optimale bruken av kommunikasjonsvirkemidler for å løse virksomhetens kommunikasjonsoppgaver
En kommunikasjonmiks er med andre ord en angivelse av:
hvilke kommunikasjonvirkemidler virksomheten tar sikte på å bruke og hvordan disse skal koordineres for å bygge opp under hverandre til en helhet som skal skape konkurransefortrinn og løse ulike kommunikasjonsoppgaver på veien mot det endelige kommunikasjons- og markedsmålet.