Virtuell virkelighet (Virtual Reality – VR)

Virtuell virkelighet (Virtual Reality – VR)

Hva er virtuell virkelighet?

Virtuell virkelighet (Virtual Reality – VR) er en teknologi som gjør det mulig for en bruker å gå inn i et digitalt simulert eller gjenskapt miljø fra virkeligheten ved å ta på seg en VR-hjelm. Poenget med Virtual Reality er å lage et 3D-miljø som er så realistisk at det er vanskelig for brukeren å skille mellom hva som er virkelig eller ikke.

For å få tilgang til den virtuelle virkeligheten må brukeren ta på seg en en VR-hjelm eller -briller, som kan gi oss 3D-opplevelser knyttet til syn og lyd (mest vanlig), samt bevegelse, følelse og lukt (mindre vanlig) ved bruk av bevegelige stoler, gasser, vifter o.l. For mange er den største VR-opplevelsen evnen til å kunne se i alle retninger i en ny verden, gjennom å bevege hodet.

Vi må i denne sammenheng skille mellom følgende begreper når vi snakker om virtuell virkelighet:

  • VR (virtual reality – virtuell virkelighet)
  • AR (augmented reality – utvidet virkelighet)
  • MR (mixed reality – blandet virkelighet).

VR (virtual reality – virtuell virkelighet)

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander

Kjetil Sander

Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.
& innovasjonskilder"}},{"@type":"ListItem","position":5,"item":{"@id":"https://estudie.no/category/digitalisering-transformasjon/internett-internett/","name":"Internett"}},{"@type":"ListItem","position":6,"item":{"@id":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/","name":"Virtuell virkelighet (Virtual Reality - VR)"}}]},{"@type":"Article","@id":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/#Article","url":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/","inLanguage":"nb-NO","mainEntityOfPage":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/#webpage","headline":"Virtuell virkelighet (Virtual Reality - VR)","description":"En teknologi som gjør det mulig for en bruker å gå inn i et digitalt simulert eller gjenskapt miljø fra virkeligheten","articleBody":"Hva er virtuell virkelighet? Virtuell virkelighet (Virtual Reality - VR) er en teknologi som gjør det mulig for en bruker å gå inn i et digitalt simulert eller gjenskapt miljø fra virkeligheten ved å ta på seg en VR-hjelm. Poenget med Virtual Reality er å lage et 3D-miljø som er så realistisk at det er vanskelig for brukeren å skille mellom hva som er virkelig eller ikke. For å få tilgang til den virtuelle virkeligheten må brukeren ta på seg en en VR-hjelm eller -briller, som kan gi oss 3D-opplevelser knyttet til syn og lyd (mest vanlig), samt bevegelse, følelse og lukt (mindre vanlig) ved bruk av bevegelige stoler, gasser, vifter o.l. For mange er den største VR-opplevelsen evnen til å kunne se i alle retninger i en ny verden, gjennom å bevege hodet. Vi må i denne sammenheng skille mellom følgende begreper når vi snakker om virtuell virkelighet: \tVR (virtual reality – virtuell virkelighet) \tAR (augmented reality – utvidet virkelighet) \tMR (mixed reality – blandet virkelighet). VR (virtual reality – virtuell virkelighet) VR er en fullstendig datagenerert virkelighet, hvor brukeren er helt innesluttet bak et sett med briller. Man beveger seg fritt rundt i en simulert og dynamisk generert verden og kan interaktere med omgivelsene. Det kan på mange måter sammenlignes med et tradisjonelt 3D-dataspill, bare at inntrykkene i VR blir mye sterkere (hamarregionen). En ulempe med denne typen «ekte VR» har hittil vært at VR-brillene har vært dyre og man har hatt behov for en kraftig og dyr datamaskin. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg nå. Det finnes drøssevis av spill til VR, men også nyttige applikasjoner som Ikeas kjøkken-app (hamarregionen). AR (augmented reality – utvidet virkelighet) Utvidet virkelighet (Augmented Reality - AR) er en avart, som mikser VR og virkeligheten.  AR er et lag med informasjon som legger seg «oppå» virkeligheten i en applikasjon. I AR ser brukeren virkeligheten, men får i tillegg lagt på ekstra informasjon. Typisk bruk av AR er ulike apper til smarttelefoner, hvor man kan bruke kamera-funksjonen til telefonen, men får lagt utvidet informasjon som et lag oppå virkeligheten (hamarregionen). Google har jobbet med denne teknologien i prototypen sin ”Google Glass” som er en brille med integrert datamaskin og projektor som lager en skjerm p˚a brilleglasset. Augmented Reality har mange lovende faktorer som gjør det til en spennende teknologi, og analytikere mener at slike smartbriller kan forandre industrien ved ˚å gi arbeidere den informasjonen de trenger når de trenger den. For å komme i gang med å lage Augmented Reality-apper finnes det SDK tilgjengelig, og hvis man laster ned ”Layar” sin mobilapp får man tilgang på en åpen plattform for Augmented Reality. MR (mixed reality – blandet virkelighet) MR er et relativt nytt begrep, som betegner en hybrid mellom en digital verden (VR) og den fysiske, ekte verdenen. I MR kan disse to verdenene blandes sammen og interaktere med hverandre. For eksempel kan du i MR velge å plassere en 200-tommers flatskjerm innfelt i veggen i stuen din. Eller du og din bedre halvdel kan ha ulike versjoner av stuen, med hver deres favorittfarge på veggene, du kan møte venner digitalt som «hologrammer», kommunisere akkurat som om dere var i samme rom og satt rundt det samme bordet (hamarregionen). Virtuell virkelig - en kilde til innovasjon og konkurransefortrinn Det som er hevet over all tvil er at virtuell virkelig i ulike former vil ha en stor fremtid, med enorme muligheter for innovasjon. Mulighetene her er enorme og her er det bare fantasien som setter grensene for hva denne teknologien ikke kan bli brukt til. Gjøres denne innovasjonen riktig kan virtuell virkelighet også utvikles til å bli et varig konkurransefortrinn for virksomheten. I syn ytterste form gir VR oss muligheten til å oppleve alt - uten å reise eller bevege oss. Spill- og underholdning har for lengst tatt i bruk VR-teknologien og har vært så langt det som har drevet folk flest sin kjennskap til teknologien. På dette området vil bare bruken av VR komme til å eksplodere de neste 10 årene. Det vi har sett så langt er bare toppen av isfjellet. Det nye er at vi i årene fremover også kommer til å se bruken av VR på mange andre bruksområder også. For eksempel: \tVirtuelle reiser til feriemål \tVisning av eiendom \tTestkjøring av biler \tUtdanning - levende historiefortelling \tOpplæring i situasjoner som oppleves som virkelige (f.eks. førstehjelp eller på et operasjonsbord) \tVirtuelle sosiale og formelle møter Briller, linser o.l. kan også gi oss relevant informasjon om det vi og ved bruk av AR kan vi f.eks. rette blikket mot lasterommet på halvfull varebil og overføre signalene til en lagermedarbeider som automatisk får vite hva som gjenstår å laste, og om lasten er stablet optimalt (PWC). Goldman Sachs uttalte i 2015 at de tror virtuell virkelighet teknologien vil komme til å tjene flere milliarder dollar mer enn TV-industrien gjør i dag i år 2025. – Jeg tror dette er teknologi som kan forandre verden. Det kommer til å ha større innflytelse på samfunnet enn det internett har hatt, sa VR eksperten Tim Nijland til E24 i 2016. Om virtuell virkelighet blir så stort gjenstår å se, men at teknologien skape et hav av nye innovasjoner de neste 10 årene er åpenbart. Kilder: \thttp://www.hamarregionen.net/vr/2017/10/17/virtuell-virkelighet-vr-egentlig/ \thttps://e24.no/digital/virtuell-virkelighet/slik-er-virtual-reality-kampen-teknologi-som-kan-forandre-verden/ \thttps://www.pwc.no/no/tjenester/digitalisering-pa-1-2-3/virtuell-virkelighet.html ","keywords":"","datePublished":"2021-10-30T01:00:53+02:00","dateModified":"2021-10-31T12:32:51+01:00","author":{"@type":"Person","name":"Kjetil Sander","description":"Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.","url":"https://estudie.no/author/kjetil-sander/","sameAs":[],"image":{"@type":"ImageObject","url":"https://estudie.no/wp-content/litespeed/avatar/0065bd90e1fa16a4884de94f3535d816.jpg?ver=1670268185","height":96,"width":96}},"editor":{"@type":"Person","name":"Kjetil Sander","description":"Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.","url":"https://estudie.no/author/kjetil-sander/","sameAs":[],"image":{"@type":"ImageObject","url":"https://estudie.no/wp-content/litespeed/avatar/0065bd90e1fa16a4884de94f3535d816.jpg?ver=1670268185","height":96,"width":96}},"publisher":{"@id":"https://estudie.no#Organization"},"image":[{"@type":"ImageObject","@id":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/#primaryimage","url":"https://estudie.no/wp-content/uploads/vr-1200x900.png","width":"1200","height":"900"},{"@type":"ImageObject","url":"https://estudie.no/wp-content/uploads/vr-1200x720.png","width":"1200","height":"720"},{"@type":"ImageObject","url":"https://estudie.no/wp-content/uploads/vr-1200x675.png","width":"1200","height":"675"}],"isPartOf":{"@id":"https://estudie.no/virtuell-virkelighet/#webpage"}}]}]