Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er just in time (JIT)?

JUST IN TIME – filosofien, heretter omtalt som JIT, er en produksjonsstrategi som skal sikre at materialer og produkter bare er tilgjengelig når de trengs i produksjonsprosessen. Just In Time filosofien kommer opprinnelig fra Japan, hvor Toyota Motors Company utviklet filosofien rundt 1970 for å fjerne alle former for sløsing, enten dette gjaldt sløsing med råmaterialer, arbeidskraft, maskiner, utstyr, produksjonstid, areal, papirarbeid eller andre ting som var nødvendig for å produsere.

Sløsing ble definert som alt som lå over minimumsnivået for det som er påkrevd for å kunne produsere. Just in time filosofien fikk imidlertid navnet av amerikanerne, som sammen med europeere starten den rene valfart til Toyota og andre japanske bedrifter for å lære mer om deres suksessfulle JIT-strategier på 70- og 80 tallet (Kjell G. Hoff – 1995).

JIT filosofien ble utviklet samtidig som Toyota utviklet sin Lean Thinking filosofi. To verktøy som begge har som mål å eliminere sløsing og optimalisere kundeverdiene. JIT prinsippene har i dag blitt et viktig prinsipp i moderne produksjonsledelse, da tilnærmingen minimerer behovet for lagerbeholdning, reduserer produksjonskostnadene og forbedrer effektiviteten.

just-in-time-filosofi

Kjennetegn ved Just In Time

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.