Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

En segmentering analyse kan gjennomføres på mange måter, med bruk av ulike design og metoder.

En arbeidsmodell som kan brukes som et utgangspunkt for en segmentanalyse er denne:

  1. Foreta en pilotundersøkelse for å avdekke underliggende behov og preferanser.
  2. Velg segmenteringskriterier
  3. Utarbeid forskningsdesign og foreta datainnsamlingen
  4. Analysere datamaterialet i fire faser:
    a) Uni- og bivariate analyser for å skaffe oversikt over datamaterialet
    b) Faktoranalyse for å finne underliggende dimensjoner i datamaterialet
    c) Clusteranalyse for å finne segmentene
    d) Beskrivelse av segmentene slik at de lar seg bruke operative tiltak. Dvs. sørg for at segmentet oppfyller de generelle krav som er skissert opp i punket “Segmenteringskrav”.

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.