agenturer.no

    Denne artikkelen er del 18 av 21 artikler om Studieteknikk

Den beste måten å lære og huske nye ting på, er å gjøre bruk av kunnskapen så raskt som mulig. 

Bruk derfor enhver anledning til å øve og sette ut i praksis det du har lest. Ta deg en ekstra jobb, engasjer deg i en forening/gruppe, hjelp en kollega, venn eller et familiemedlem.

Det finnes tusevis av måter å øve ny kunnskap på. Hver kreativ og finn ut hvordan du kan praktisere den nye kunnskapen raskest mulig for å få erfaring om emnet. Jo mer erfaring du får, jo bedre skjønner du viktigheten og bruken av kunnskapen du har tilegnet deg.

Kunnskap uten erfaring har ingen verdi, mens kunnskap med erfaring som bekrefter, bygger opp under og nyanserer kunnskapen du har lært er derimot “gull verdt“. Ikke la teoriene du har lært forbli teorier. Sett dem ut i livet og skaff deg egne erfaringer som gjør at du kan evaluere teoriene basert på egne erfaringer.

Over 1.000 artikler her på kunnskapssenteret.com ble skrevet eller i det minste påbegynt mens jeg var student ved BI/NMH, hvor jeg utdannet med som Diplom Økonom og Diplom Markedsfører, med spesialisering i markedskommunikasjon og merkevarebygging. Artiklene skrev jeg for å skjønne stoffet og sammenfatte det viktigste jeg lærte med egne ord slik at jeg ikke glemte noe av dette til neste eksamen (REPITISJON – OVERLÆRING – AKTIV LESING). Dette gav resultater. Når jeg avsluttet studiene ved BI/NMH hadde jeg den beste snitt karakteren i BI-systemet de 3 siste årene.

For å motivere meg selv til å ville lære alle små detaljer innen alle fagområdene jeg måtte gjennom i forbindelse med studiene, samlet jeg mine notater i “kompendier” (sammendrag av pensumet). Disse kompendiene var lettskrevet og under 100 A4 sider, mens selve pensumet kunne være 10.000 sider lesestoff og 100 forelesningstimer. Her fikk studentene i klassen min et sammendrag av alt. Deretter solgte jeg dem til mine medstudenter og snart kom også studenter fra andre studiesteder med forespørsler til meg om å få kjøpt en kopi av kompendiene mine. Jeg tjente nå penger nok til å nesten finansiere disse private studiene, og jeg fikk satt ut lærdommen i livet og skrevet resume av alt jeg lærte meg egne ord og egne modeller. Dette har jeg aldri angret på.

Etter at studiene så var avsluttet i 1997 samlet jeg alle disse kompendiene og notatene og publiserte dem på kunnskapssenteret.com. Slik ble sidene du nå sitter å leser skapt – ut av mine skole notater.

Viktigheten av å skrive egne notater, med egne ord, og raskest mulig ta kunnskapen i bruk, kan anskueliggjøres av følgende forskningsresultater:

Vi husker ca 30% av det vi ser, 50% av det vi ser og hører og 90% av det vi selv gjør.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Studieteknikk

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Kollokviegrupper og gruppearbeidMusikk og lydbånd i læring >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Håndbok i Studieteknikk
  • Den speilvendte Janteloven
  • Kunnskapsfag vs. ferdighetsfag
  • Planlegg studiene og læringen
  • Skaff deg oversikt over pensum
  • Lærenivåer
  • Bevisst og ubevisst læring og hukommelse
  • Aktiv læring (lesing)
  • Leseteknikker
  • Notatteknikk
  • Brain mapping – tankekart
  • Læreplatåer og pauser
  • Hukommelse
  • Selektivt minne
  • Kognitive læringsprinsipper og råd
  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper og gruppearbeid
  • Ta kunnskapen ASAP i bruk
  • Musikk og lydbånd i læring
  • Kosthold og læring
  • Studieteknikk: – Task Force eksamen