agenturer.no

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 10 av 18 artikler om Kostander

transaksjonskostnadTransaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Økonomiske teorier om rasjonelle forbrukere forutsetter at vi handler på en måte som maksimerer vår egen nytte. Det kan både bety at du vil kjøpe de billigste varene, eller at du vil ha de varene som gir deg høyest status.

Uansett hvilke betraktninger vi knytter til spørsmålet om rasjonalitet, er transaksjonskostnader med på å gjøre det vanskeligere å foreta rasjonelle valg. Vi har ikke alltid informasjon om alle aktuelle tilbydere, eller varens egentlige kvalitet, og derfor opptrer vi noen ganger på lite rasjonelle måter.

I prinsippet har vi seks typer transaksjonskostnader.

  1. Søkekostnader handler om å finne frem til de mest aktuelle alternativene.
  2. Informasjonskostnadene handler om å skaffe seg aktuell informasjon om de ulike alternativene
  3. Forhandlingskostnadene skal vise oss hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til.
  4. Beslutningskostnadene kommer i det man skal bestemme seg for et kjøp
  5. Evalueringskostnader oppstår etter varen eller tjenesten er levert, hvor vi må undersøke om vi faktisk har fått det vi trodde vi kjøpte.
  6. Tvangskostnader fremkommer dersom vi må bruke ressurser på å endre handelen, enten heve den i omfattende tilfeller, eller kanskje forhandle frem en kompensasjon for mangler ved varene dersom disse ikke er for omfattende.

I mange sammenhenger er transaksjonskostnadene knyttet til et kjøp så store at en enten ikke foretar noe kjøp, eller at en foretar kjøp der en kunne ha fått både lavere priser og bedre kvalitet dersom en hadde hatt informasjon om alle alternativene. Før internett kom var vi prisgitt de butikkene vi hadde tilgang til, og det vareutvalget som var der.

I dag har de fleste varer og tjenester funnet veien til nettet, noe som har ført til vesentlig lavere transaksjonskostnader. I mange tilfeller klarer vi allikevel ikke å utnytte mulighetene, den kanskje vanligste årsaken til dette finner vi i våre vaner. Vaner er en rasjonell måte å unngå å måtte ta stilling til alle de mulige valgene vi kan gjøre hver eneste gang vi skal kjøpe noe. For trivielle varer og tjenester hjelper våre vaner til med å avlaste hjernen vår. Grensen for hvor vaner tar over valgene våres er ulikt fra person til person og avhenger mye av kunnskap og erfaring i å utnytte dagens løsninger som senker både søke- og informasjonskostnadene.

I stedet for å vurdere hva som gir størst nytte for oss selv, ser vi altså i mange tilfeller på hva andre gjør, og kopierer dette uten å foreta særlig selvstendige valg. Vi går altså ut fra at de andre har gjort et rasjonelt valg, og da kan vi spare våre egne transaksjonskostnader når vi står i samme situasjon. Ulike bestselgerlister utnytter denne effekten. Vi kjøper altså for eksempel lettere bøker som mange andre kjøper, enn den ene boka som ingen andre leser.

Forbrukervalg gjøres ut fra en kombinasjon av rasjonelle, lett synlige faktorer som pris, gode produktvurderinger og merkevareegenskaper, og mer emosjonelt betingede faktorer som signaliserer individualitet og sosial tilhørighet i visse sosiale grupper, ideer eller tradisjoner.

Kilde: studentjeanette

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Annonse

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Kostander

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Grensekostnad og differansekostnadKostnadoptimal produksjonsmengde >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Kostnad – utgift – utbetaling
  • Faste kostnader
  • Variable kostnader
  • Direkte- og indirekte kostnader
  • Kostnadsfordeling
  • Bedriftens totale kostnader
  • Kjerne-, støtte- og styringskostnader
  • Materiellkostnader (varekostnader)
  • Grensekostnad og differansekostnad
  • Transaksjonskostnader
  • Kostnadoptimal produksjonsmengde
  • Kalkulatorisk kostnader
  • Kalkulatoriske renter
  • Kalkulatoriske avskrivninger
  • Sunn kostnadstruktur – hemmeligheten bak enhver suksess
  • Kostnadsanalyse
  • Kostnad-nytte-analyse
  • Hvordan redusere kostnadene?