Domene og webhotell fra OnNet.no

CSR plan
Photo by Jason Goodman

Samfunnet, kundene og medarbeiderne forventer at bedriften tar et samfunnsansvar (CSR)

Samfunnet forventer i dag at bedriften er sosialt engasjert og tar tar samfunnsansvar. Det viser all foskning på omådet. Så vel ansatte som kunder og lokalmiljøet forventer at bedriften bidrar til en bærekraftig utvikling i samfunnet, der bedriften holdes ansvarlig for de handlinger som påvirker klima, miljø, samfunn og menneske (Brønn et al., 2009:205).

Å ta et samfunnsansvar og gjennomføre målrettede CSR aktiviteter er av den grunn blitt en kjerneaktivitet for stadig flere bedrifter. Dette fordi tar bedriften ikke samfunnsansvar vil kundene og medarbeiderne fort vende bedriften ryggen. Spørsmålet enhver leder må stille seg selv er dermed: – Hvilke CSR aktiviteter bør virksomheten gjennomføre og hvordan bør disse aktivitetene legges opp for å gi den ønskede effekten?

CSR aktiviteter krever en CSR plan for å oppnå suksess

For at en CSR aktivitet skal gi ønsket effekt forutsetter det at vi på forhånd vet hvilken effekt vi ønsker å oppnå med en bestemt CSR aktivitet. Gjennomfører vi flere aktiviteter må disse aktivitetene koordineres for at de samlet sett skal gi en optimal effekt. Disse CSR aktivitetene må dessuten integreres med bedriftens øvrige aktiviteter slik at de underbygger det samme verdigrunnlaget som bedriften har internt og eksternt. Dette krever at vi utvikler en CSR plan som forteller hvordan bedriften har tenkt å legge opp sine CSR aktiviteter. Kun da kan CSR aktivitetene gi den ønskede effekten.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss