Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 8 av 21 artikler om Læring
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Sosial-kognitiv læring er:

læring gjennom å observere konsekvensene av andres handlinger.

Forbrukeren lærer ved å observere andres atferd i gitte situasjoner (stimulus), og hvilke resultater (konsekvens) deres atferd får. Denne indirekte formen for instrumentell betinging kalles for observasjonslæring, modellæring og vikarierende læring

Hva er observasjonslæring?

Observasjonlæring vil si at:

vi observerer handlingene til andre, før vi tar etter dem hvis vi opplever at handlingen gir positive konsekvenser.

Her ligger mye av forklaringen på hvorfor markedsførere benytter kjendiser/rollemodeller/opinionsledere i sin reklame.

Ser du en reklamefilm med en person du identifiserer deg med bruke et bestemt produkt og at dette fører til behagelige konsekvenser i form av f.eks. generelt velvære, status, romantikk, penger, komplimenter e.l, vil denne observasjonen øke sjansene for at du tar etter denne handlingen. Dette fordi du regner med at konsekvensene for deg vil bli de samme som for personen i reklamefilen.

Denne artikkelen og resten av artikkelserien kan lastes ned som en e-bok1 ! Artikkelserien fortsetter under.

Tegn årsabonnement

Tegn et abonnement til Kr. 178/år og få ubegrenset tilgang til alle våre artikler og serier!

Bli medlem

Tegn et medlemskap til Kr. 198/år for å laste ned alle våre e-bøker i PDF-format i ett år.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Læring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Instrumentell betinging (operant betinging)Innsiktlæring (kognitiv læring) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Læring
  • Læringsprosessen
  • Kunnskapsfag vs. ferdighetsfag
  • Enkeltkrets-, dobbeltkrets- og deuterolæring
  • Habituering (tilvenning og sensitivering)
  • Klassisk betinging
  • Instrumentell betinging (operant betinging)
  • Sosial-kognitiv læring (observasjonslæring)
  • Innsiktlæring (kognitiv læring)
  • Kognitive læringprinsipper og råd
  • Kunnskap og kunnskapbegrepet
  • Kunnskapsperspektiver (epistemologier)
  • Kunnskapstyper
  • Det strukturelle/objektivistiske kunnskapsperspektivet
  • Det prosessuelt/praksisbaserte kunnskapsperspektivet
  • Kompetanse
  • Viten
  • Kompetansemodeller
  • Fra individuell til organisatorisk læring
  • Digital kompetanse og digitale ferdigheter
  • Digital dømmekraft