Det er vanlig å se på kommunikajonsprosessen om en linær og logisk prosess som kan fremstilles ved bruk av den lineære kommunikasjonsmodellen. En modell som er vist under og som forklarer hva som skal til for å overføre et budskap fra en sender (virksomheten) til en mottaker (kunden).

Modellen kan forklares slik:
- Sender: For å få istand en kommunikasjonsprosesess må vi ha en sender – den som har noe å si (virksomheten) og en mottaker – den som mottar budskapet (kunden).
- Budskap: Det sender ønsker å si til mottakeren.
- Info-kilder: Hvilken tillit mottakeren vil tillegge budskapet er ikke bare avhengig av hvem senderen er, men også hvilke informasjonskilder senderen bygger sitt budskap på.
- Koding: Måten vi velger å skrive og utforme vårt budskap.
- Signal: Signalene vi velger å bruke for å spre budskapet til mottakerne. Vi skiller her mellom grafiske-, analoge- og digitale signaler.
- Støy: Alle signaler vil være beheftighet med ulike støykilder som vil redusere kvaliteteten på kommunikasjonen. Støykildene kan f.eks. være skurr på telefonlina, at du sitter på bussen, unger som skriker i bakgrunnen når du ser på tv osv.
- Medium: Enkeltmediene vi velger å bruke for å spre budskapet til mottakeren(e).
- Dekoding: Måten mottakeren tolker budskapet til senderen.
- Reaksjon: Reaksjonen som oppstår hos mottakeren etter å ha blitt eksponert for budskapet.
- Tidligere erfaringer: Dekodingen, reakjonen og tilbakemeldingen vil være avhengig av hvilke tidligere erfaringer mottakern har med senderen.
- Basis kunnskaper: Alt mottakeren vet og kan om budskapet og senderen.
- Perspepsjon: Måten mottakeren velger ut, organiserer, tolker, husker og reagerer på de stimuliene de blir presentert for i en salgskanal eller medium.
- Tilbakemelding: Tilbakemeldingen senderen får fra mottakeren på budskapet, f.eks. Facebook kommentarer, likes osv.
Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst Logg inn. Ikke medlem? Registrer deg