Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 13 av 27 artikler om Sosiale medier

    Denne artikkelen er del 20 av 35 artikler om Viral markedsføring

I forrige artikkel gikk jeg igjennom hva ærekrenkelser er og hva som er lovlig og ulovlig å skrive og uttale seg om andre personer, selskaper, merker, nettsteder og produkter.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hva du kan gjøre hvis du selv skulle bli utsatt for sjikane og ærekrenkelse.


Kontakt mediet

Start med å sende en skriftlig klage til redaksjonen til det medium som har publisert ærekrenkelsen og be dem umiddelbart fjerne dem fordi dette er et ærekrenkende innlegg. Gjør dem det er de ikke skyldige for ærekrenkelse. Gjør de ikke det er de medskyldige i ærekrenkelse. 

Be om dokumentasjon

Går det ikke klart frem av innlegget hvem som har postet det, ber du mediet utlevere informasjon om hvem som har postet innlegget slik at du kan kontakte dem.

Alle sosiale medier har plikt til å registrere og kontrollere at de vet hvem som publiserer noe på deres plattform. Et minimumskrav er å få oversendt navn, e-postadresse, ip-adresse, dato og sted. Helst bør de også kunne gi adresse og telefonnummer.

Kontakt publisereren

Nå som du vet hvem som har skrevet det ærekrenkende innholdet kan du kontakte vedkommende og be dem fjerne innholdet og oversende deg faktadokumentasjon på påstandene som fremlegges. Det må de kunne gjøre for å unngå å bli funnet skyldig i ærekrenkende atferd. 

Hva hvis mediet ikke fjerner innholdet?

Fjerner mediet som har publisert det ærekrenkende innholdet på forespørsel kan du gå til domstolene med krav om midlertidig forføyning hvis innholdet ligger på et norsk domene. Dvs. et .no domene.

Domstolen kan da gi et pålegg om at omtalen fjernes, og det finnes eksempler på saker hvor «nettmobbere» har fått dagsbøter for hver dag innlegget blir stående.

Dersom innlegget har vært belastende, kan man også gå til erstatningssøksmål for ærekrenkelser eller privatlivskrenkelser etter skadeserstatningsloven § 3-6.

Er innlegget spesielt grovt, det utleverer for eksempel sensitiv privat informasjon eller er truende eller sjikanerende, bør omtalen også anmeldes til politiet (Datahjelperne.no).

Hvor stort erstatningsbeløp kan jeg fremme?

Erstatningssummene varierer, men privatpersoner har måttet ut med rundt kr. 100 000 i ærekrenkelsessaker, i tillegg til at vedkommende gjerne blir ansvarlig for motpartens advokatkostnader.

I en sivilrettslig sak i mars i år ble tidligere leder av Norwegian Defence League og Pegida, dømt til å betale 75.000 kroner i erstatning, samt motpartens saksomkostninger på 155.747 kroner, etter at han på sin blogg videreformidlet grove påstander om en Ap-politiker fra Bergen (Nordlys).

Politikerens advokat, Jon Wessel-Aas, var ikke overrasket over dommen mot Alte (Nordlys):

– Det er nok at en ærefrenkelse fremsettes i én e-post sendt mellom to personer. Min klient mente at han ble utsatt for en giftig svertekampanje med hensikt å marginalisere ham fra den offentlige debatt, sa Wessel-Aas til Aftenposten.

I en annen dom fra Stavanger i fjor ble et medlem av partiet Norgespatriotene dømt til å betale bot, oppreisning og motpartens saksomkostninger på til sammen 127.199 kroner for ærekrenkelse og krenkelse av privatlivets fred etter å ha hetset en SV-politiker på sin personlige Facebook-profil. Vedkommende hadde ca 420 Facebook-venner (Nordlys).

Nettmobbing kan altså bli en dyr affære, og det er nok få som tenker på denne risikoen når de sitter trygt plassert i sofaen hjemme, med laptopen i fanget og sprer eder og galle ut på nettet (Datahjelperne.no).

Er ærekrenkelsen rettet mot et firma som kan dokumentere økonomiske tap eller ærekrenkelsen er av en slik art at det er nærliggende å tro at den krenkede kan ha tapt kunder som et resultat av dette kan erstatningsummen bli vesentlig større. 

Kilder:

  • https://www.datahjelperne.no/har-du-sterke-meninger-pa-nett-med-fullt-navn-det-kan-na-straffe-seg-du-kan-havne-i-fengsel/
  • http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2015/02/Uthengt-paa-nett-hva-naa
  • https://www.nordlys.no/asylpolitikk/flyktningkatastrofen/internett/nei-du-kan-ikke-si-hva-som-helst-pa-facebook/s/5-34-286767
Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Sosiale medier

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hva kan jeg skrive om andre?Etisk standard for innlegg i sosiale medier >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Sosiale medier
  • Bør virksomheten ha en sosial profil?
  • Drivkraften bak sosiale medier
  • Electronic Word of Mouth (eWOM)
  • Blogg
  • Microblogg
  • Forum
  • Podcast
  • Sosiale nettverk
  • Innholdsmarkedsføring
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Nettverksverdi
  • Sosial markedsføring
  • Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)
  • Reglement for bruken av sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Dilemmaer i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet
  • Gode strategiråd for bruk av sosiale medier
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Sosiale medier i krisehåndtering
  • Bruk av sosiale medier i rekrutteringen
  • Screening av kandidater (jobbsøkere)
  • Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hva kan jeg skrive om andre?Etisk standard for innlegg i sosiale medier >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg hypotesen
  • Opinionsleder
  • Influencers og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov
  • Delinger kan dekke sosiale behov
  • Delinger dekker behovet for nyheter og sladder
  • Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt
  • Delinger dekker vårt behov for lett underholdning
  • Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering
  • De sosiale mediene skaper vår identitet
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Gjør det enkelt å dele
  • Belønn og oppfordr til deling