Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Hva er en bannerannonse?

En bannerannonse er en annonse på en nettside, normalt med samme bredde som hovedartikkelen eller sidebaren, men dette er ikke noe krav. Bannerannonsene finnes i alle størrelser.

Bannerannonser er bildeannonser eller en kombinasjon av bilde og tekst annonse (HTML formatering over, under eller over bilde), med en lenke til en landingside som surferne kommer til ved å klikke på linken eller bannerannonsen. Trenden går idag mot å ta i bruk video annonser (bannere) i stadig større grad.

Annonsen er ofte knyttet til en informasjonskapsel (cookie), både for å holde rede på hvor ofte den vises, hvem som ser den og for å unngå at den samme annonsen vises igjen og igjen for de samme brukerne.


To typer bannerannonser

De finnes to typer bannerannonser idag:

  1. Visningsbaserte annonser (”push-annonser”), også kalt «interruption marketing». Dette er bannerannonser hvor annonsøren betaler en fast sum per gang bannerannonsen blir vist til en besøkende/bruker.
  2. Klikkbaserte annonser (”pull-annonser”), også kalt relevans- eller etterspørselmarkedsføring. Dette er en bannerannonser hvor annonsøren betaler en fast sum per klikk annonsen får. Med andre ord etter resultatene annonsen genererer.

Visningsbaserte annonser (”push-annonser”)

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.