Domene og webhotell fra OnNet.no

Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.

Årsaken vil at bedriften har fått en monopolsituasjon på markedet kan f.eks. skyldes:

  • Bedriften eier/kontrollerer spesielle råvarer eller har et særegen produksjonsmetode som ikke er kjent av andre.
  • Markedets størrelse er begrenset. For å produsere varer eller tjenester kreves det enkelte ganger store investeringer i produksjonskapasitet for å realisere produktet. F.eks. jernbane, romfart o.l.
  • Myndighetene bestemmer at produksjon og salg av varer skal være begrenset eller ivareta spesielle formål, skal foretas av en offentlig bedrift. F.eks. Vinmonopolet.
  • Bedrifter slår seg sammen under felles ledelse for å dempe konkurransen. Dette kalles en trust.
  • Bedrifter inngår kartellavtaler om ulike former for  samarbeid.
  • Bedriften har patenter som stenger andre konkurrenter ute av markedet.

Kjennetegn på et monopol er:

  • Det er bare en tilbyder. Tilbyderen kan bestemme pris eller tilbudt mengde fritt. 
  • Det er ikke mulig for andre å etablere seg i samme produktmarked.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.