Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 20 av 41 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Bruk ankertekst på alle lenker og inkluder alltid søkeordet i ankerteksten

Ankertekst er teksten du knytter til title-taggen til dine lenker for å beskrive hvor linken fører hen.

Ankerteksten vektlegges svært høyt av Google, da dette er den eneste måten Google kan vite hva linken inneholder og fører hen. Ankerteksten er med andre ord en beskrivelse av hvor man kommer hvis man klikker på linken.


Hvordan angir jeg en ankertekst?

Ankerteksten angir du samtidig som du lager en link på siden din. Benytter du f.eks. WordPress, har du et felt under URL feltet som angir hvor linken skal peke et felt som heter “Title”. Dette feltet angir ankerteksten til linken din. ankertekst-angivelse Ankerteksten inngår med andre ord som en del av HTML-kodene til siden din. Alle lenker har en “href=” henvisning som forteller hvor brukeren skal komme når de klikker på en link. I tillegg kan du inkludere en “title” tag i denne lenken for å beskrive hvor linken fører hen. En typisk link med en ankertekst består av følgende elementer: <a title=”Dette er title-taggen som beskriver hvor lenken fører” href=”https://estudie.no/”>href angir linkens URL</a>

Bruk søkeordene i alle linker

Ikke bruk fraser som “Klikk her”, “Les mer”, “Mer informasjon” i dine linker og tagger. Dette er uinteressant informasjon for de som letter etter noe. Bruk korte, konsise og beskrivende tekster med søkeordene inkludert i de første ordene – aller helst i det første.

Legg til en ANKERTEKST i alle dine lenker (title – tag)

Foruten å angi en Title – tag for siden, MÅ du også angi en beskrivende title-tag for alle dine lenker på en side. Dette er noe svært mange glemmer å gjøre og er ofte grunnen til at sidene deres rangerer dårlig. Alle linker MÅ utstyres med en beskrivende ankertekst for å oppnå en topp-plassering i Google.

Skriveregler for ankertekst

  • Inkluderer alle søkeord i ankerteksten.
  • Skrive korte ankertekster. Aldri over 100 tegn. Dette er ingen “limit” fra Google, men god praksis. Faktisk vil jeg gå så lagt som å si at du aldri bør bruke mer enn 55 tegn i din ankertekst. Begrens antall ord til maksimalt 8 ord.
  • Ankertest bestående av 1-4 ord fungerer best. De flete bruker i dag kun 1-2 ord i sine interne ankertekst og de inkluderer kun det viktigste nøkkelordet i ankerteksten for å score høyest mulig hos Google.
  • Ikke skill ord i ankerteksten med bruk av underscore (_). Google oppfatter to ord som er adskilt med _ som ett ord. Skill dine ord med et av disse tegnene – ; : |. Med andre ord du kan bruke hvilket som helst tegn så lenge du styrer unna underscore.
  • Best effekt gir en ankertekst hvis ankertesten er 100% link søkeordet siden det linkes til er optimalisert for, men ikke bruk den samme ankerteksten i alle dine linker/ankertekster hvis du har mange sider som linker til en side. Google oppfatter dette som forsøk på “spamming” og kan straffe deg. De har et filter som luker ut nettsider som har masse identiske “ankertest”. Dette er ikke naturlig i Google sine øyne. Hvis 10 nettsteder lager en link til en av dine sider, vil det aldri skje at alle 10 vil skrive nøyaktig den samme ankerteksten og påpeke nøyaktig de samme søkeordene er deres hypotese. Begrens derfor antall like ankertester til maksimum 50%.
  • Bruk aldri ankertekst som ikke har noe sammenheng med innholdet på siden som det linkes til. Ankerteksten mister da hele sin verdi. Ankerteksten skal fremheve hva siden det linkes til inneholder, og da må det være et samsvar mellom målsiden og ankerteksten.
  • Helst bør søkeordet være det første ordet i ankerteksten hvis du bruker ankertekst med mer enn 1 ord.

Bruk NO FOLLOW på utgående linker

For å unngå tap av PageRank bør du bruke NO FOLLOW på alle utgående lenker fra ditt nettsted. REL=”NO FOLLOW” er en meta-tag som forteller at søkemotoren ikke skal følge lenken og ikke ta dem med som en tellende utgående lenke i sine søkealgoritmer. Linken fungerer som normalt for alle som klikker på den, men søkemotorene overser den. Det er ihvertfall ideen. Du kan markere en link som “NO FOLLOW” hvis du har installert mine anbefalte SEO-utvidelser til WordPress samtidig som du lager eller redigerer linken din. Se illustrasjonen over for nærmere informasjon om hvor du klikker for å markere en link som “NO FOLLOW”. 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenkerXML Site Map (nettsted kart) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SEO rangering : Hva vektlegger Google ?
  • SEO strategi: Synlighet – trafikk – konverteringer
  • SEO : Konvertering – >> avgjør nettstedets lønnsomhet
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • Add-url : Få nettstedet indeksert i Google
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • SEO mål og aviksanalyser
  • SEO : Valg av søkeord
  • Landingsside
  • Call to action (CTA)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!