Lightspeed webhotell

Servicepyramiden gir et totalbilde på hvordan bedriften leder sine sannhetens øyeblikk og har oppstått som en følge av at markedsføringsbehovet for tjenester er annerledes enn for produkter. Pyramiden viser hvordan bedriften, ansatte og kunden sammen arbeider for å utvikle, promotere og levere serviceløftene.

Nøkkelspillerne er satt på hjørnene av trekanten; bedriften, kundene og de ansatte. Mellom disse tre punktene er det tre former for markedsføring som må oppfylles for at en service skal bli god;

  1. ekstern markedsføring – benyttes for å gi serviceløfte
  2. intern markedsføring – benyttes for å muliggjøre serviceløfte
  3. interaktiv markedsføring – benyttes for å levere serviceløfte

servicepyramiden

Servicepyramiden viser med andre ord sammenhengen mellom:

  1. å gi serviceløfte
  2. å muliggjøre serviceløfte
  3. å levere serviceløfte

Krever samarbeid

Modellens første budskap er at samarbeid kreves for å kunne skape, gi og levere “service” til noen. Service er noe virksomhetens ledelse og medarbeiderne må samarbeide om å utvikle, markedsføre og levere til kunden.


Gi serviceløfte

Du må logge inn for å se resten av innholdet. Vennligst . Ikke medlem? Registrer deg