Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

I denne artikkelserien lærer du hva eventmarkedsføring er og hvordan du kan bruke eventmarkedsføring  som konkurranse- og kommunikasjonvirkemiddel i virksomhetens markedsførings- og kommunikasjonsmiks

Hva er eventmarkedsføring?

Eventmarkedsføring er et bredt begrep som omfatter alt fra “homeparty`s“, varemesser, firmaturer, teambuilding, til store folkefester og jubileum.

Eventmarkedsføring har blitt brukt i århundrer av ledere for å underholde folket og skape lojalitet til lederen. Se bare på Colusseum stadium i Roma som den romerske keiseren bygde for å underholde folket med taler og Gladiator-kamper, med det mål å skape lojalitet mot keiserdømme. En strategi som ble brukt med stor suksess i svært lang tid og som brukes den dag idag og da i stadig større grad.

Eventmarkedsføring handler om:

å kommunisere ut sine merkeverdier til kunden ved å gjennomføre et arrangement (Wohlfeil og Whelan 2006a).

Litt mer generelt kan man si at et event er en samling av mennesker med et overordnet tema. For at det skal klassifiseres som et event må det finnes tilskuere, og der det finnes tilskuere kan budskap og opplevelser bli delt, opplevd og tolket, og kan således brukes i markedsføringssammenheng (Wood 2009).


Brukes ofte i kombinasjon med sponsing

Eventmarkedsføring er en markedsføringsteknikk som ofte benyttes i kombinasjon med sponsing. Vi anbefaler derfor at du leser vår artikkelserie eller e-bok om sponsing samtidig som du leser disse artiklene om eventmarkedsføring.

Hvorfor eventmarkedsføring?

Eventmarkedsføring kan bli brukt til mange formål. For eksempel til:

  • å skape oppmerksomhet og interesse for noe, f.eks. i forbindelse med en lansering.
  • å skape merkekjennskapen, merkekunnskapen og utvikle merkeholdninger
  • å øke salget på kort og/eller lang sikt
  • styrke merkets personlighet og image
  • å øke kunde- eller medarbeiderlojaliteten
  • å motivere og/eller belønne medarbeiderne 

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.