agenturer.no

    Denne artikkelen er del 8 av 35 artikler om Viral markedsføring

Ikke kast deg ut i sosiale medier før bedriften føler seg klar

Sosiale medierFør virksomheten kan ta i bruk sosiale medier må de interne retningslinjene og kontrollmekanismene være avklart.

I startfasen kan aktiviteten på de sosiale mediene virke nokså laber. Ett godt råd her er å ikke gå for hardt ut. Test heller først ut de forskjellige plattformene og funksjonene først, og sats på en jevn stigningskurve av trafikk som følger siden/kanalen på grunn av godt innhold.

I prinsippet er det gratis å ta i bruk sosiale medier, men skal man bruke de riktig vil dette være tid- og ressurskrevende. Av den grunn er det viktig at virksomheten kartlegger sine egne ressurser internt og bestemmer seg for hvor store ressurser man er villig til å bruke på sosial markedsføring.

Akkurat som hvilken som helst annen markedskommunikasjon, må også sosiale og virale markedsføringskampanjer utformes nøye og styres aktivt for å bli vellykket (Kalyanam, Mcintyre og Masoni, 2007; Kaplan og Hainlein, 2011).

Ikke tenk at du skal skapes noe bra i de sosiale mediene. Først må du ha en god idé, før du kan bruke sosiale medier som kanal, hvis de egner seg.

Idéen er i fokus når vi tenker sosial markedsføring, ikke verktøyet. I startfasen er det viktig at den daglige og langsiktige driften av aktivitetene fungerer, før man i det hele tatt vurderer å kjøre en kampanje.

Et rammeverket for en planleggingsprosess for sosial- og viral markedsføring kan deles opp i følgende faser:

Fase 1: Situasjonsanalyse

Fase 2: Valg av mål

Fase 3: Målgruppe definisjon

Fase 4: Strategi og publiseringsplan

Fase 5: Valg og utforming av budskap og verktøy

Fase 6: Implementering

Fase 7: Styring og kontroll

I de påfølgende seks artiklene vil jeg gå igjennom denne planleggingsprosessen steg for steg for å gi deg mer kjøtt på benet.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!
Annonse

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Viral markedsføring

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Viral markedsføring
  • To-steg – hypotesen
  • Opinionsleder
  • Influencers og influencer marketing
  • Den virale spredningsprosessen
  • Positive og negative sider ved viral markedsføring
  • Hvordan bruke viral markedsføring som en del av markedsstrategien?
  • Sosial- og viral markedsplanlegging
  • Viral markedsplanlegging – Fase 1: Situasjonsanalyse
  • Viral markedsplanlegging – Fase 2: Målgruppe
  • The Social Technographics Profile
  • Viral markedsplanlegging – Fase 3: Valg av mål
  • Viral markedsplanlegging – Fase 4: Strategi og publiseringsplan
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Viral markedsplanlegging – Fase 5: Budskap og verktøy
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Delinger kan dekke fysiologiske- og trygghetsbehov
  • Delinger kan dekke sosiale behov
  • Delinger dekker behovet for nyheter og sladder
  • Nyheten må appellere til følelsene for å skape en viral effekt
  • Delinger dekker vårt behov for lett underholdning
  • Delinger kan dekke statusbehov og behov for selvrealisering
  • De sosiale mediene skaper vår identitet
  • FIRO (Fundamantal Interpersonal Relation Orientation) teori
  • Kommunikasjonsprosessen avgjør delingfrekvensen
  • Ønskede kommunikasjoneffekter i sosial markedsføring
  • Avsenderens betydning for delingsfrekvensen
  • Gjør det enkelt å dele
  • Belønn og oppfordr til deling
  • Viral markedsplanlegging – Fase 6: Implementering
  • Viral markedsplanlegging – Fase 7: Styring og kontroll