Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 18 av 40 artikler om Digital markedsføring >> SEO

Lese tid (240 ord/min): 4 minutter

Bruk av interne og eksterne lenker er viktig når vi snakker om søkemotoroptimalisering, da lenke strukturen avgjør sidens interne lenke popularitet, som igjen påvirker nettsidens rangering i SERP.

Lenkekart

Google skanner alle nettsidene for linker. De følger alle linkene de finner og indekserer dem i indeksen sin. Deretter analyserer de alle linkene for å lage et lenkekart over nettstedet ditt. Et kart som viser hvordan de ulike sidene på nettstedet henger sammen og hvilke søkeord sidene representerer. Lenkekartet brukes også til å rangere viktigheten av de ulike sidene innenfor samme “søkeord

Interne og eksterne lenker

Lenkene Google finner på en nettside kan deles opp i:

  • Interne lenker : Linker vi lager til andre nettsider på samme domene (nettsted).
  • Eksterne lenker : Linker vi lager fra eget nettsted/side til andre eksterne nettsider

Ankertekst

Alle interne og eksterne lenker må utstyres med en kort og beskrivende ankertekst som forteller hvor brukeren kommer hvis de klikker på linken. Sidens søkeord må inkluderes i disse ankertekstene.

Dofollow og Nofollow lenker

Som vi husker fra gjennomgangen av PageRank og hvordan Google vurderer nettsidens relevans og popularitet ser Google på hvor mange inngående og utgående lenker hver enkelt nettside har for å kalkulere nettsidens link popularity (lenke popularitet). Av den grunn må vi ALLTID:

  • Interne lenker : Alle interne lenker skal være av typen “dofollow” for å fortelle Google at de skal følge og vektlegge linken til en annen intern nettside.
  • Eksterne lenker : Alle lenker som går til andre eksterne nettsider MÅ markeres som en “nofollow” link for å fortelle Google at de ikke skal vektlegge denne utgående linken når de skal kalkulere antall inngående og utgående lenker til en nettside.

Hvem du lager eksterne lenker til har også en liten betydning for nettstedets rangering i Google. Jo flere utgående (eksterne) linker du har til andre lavt rangerte nettsteder som tematisk ikke har samme innhold som dine nettsider og som geografisk og språkmessig ligger lagt unna ditt nettsted, jo større er også sjansene for at Google oppfatter siden din som en “link farm“. Link farmer blir ekskludert fra Google sin indeks. Det samme gjelder linker til spam-nettsteder, spredere av ulovlig eller skadelig innhold og andre “dårlige naboer”. Begrens derfor bruken av eksterne linker.

Dette er imidlertid ikke de eneste grunnene til at du MÅ begrense bruken av eksterne lenker. Alle former for utgående lenker er med på å dra ned sidens lenke popularitet – enten vi snakker om internlinking til andre interne sider eller eksternlinking til andre nettsider.

For at dine landingsider skal få en høyest mulig “link popularity” (les: relevans og rangering), gjelder det å begrense bruken av linker på alle landingssider.

Hvor mange linker indekserer Google?

Google indekserer maksimalt 100 utgående lenker på en side.

Bygg linkestrukturen rundt landingsidene for å optimalisere antall nettolinker

La oss si at du ønsker å optimalisere en side (sideA) for søkeordet “Trappevask”. Foruten denne siden, har du også to andre sider (sideB og sideC) som inneholder nøkkelordet “Trappevask” i sin title- og h1-tag. Disse sidene ønsker du ikke skal komme opp i SERP når noen søker på “Trappevask”, da de er undersider til sideA og kun er ment å gi mer utdypende informasjon til landingssiden.

Hvordan kan du være sikker på at landingsiden kommer opp først i SERP og ikke sideA eller sideB?

Svaret er enkelt: – Sørg for at landingssiden har flere netto inngående linker enn sideA og sideB. Antall nettolinker beregnes slik:

Antall inngående linker – antall utgående (intern+ekstern linking) linker

La oss sette dette bilde opp visuelt, og se hvordan du bør bygge opp din linkstruktur for å være sikker på at sideA blir valgt ut som din landingsside i SERP. La oss si at alle 3 sidene har en link fra navigasjonsmenyen. Alle sidene har dermed 1 inngående link. Hvis du så lager en link fra sideB og sideC til sideA, får sideA to nye inngående linker, slik at antall inngående linker øker fra 1 til 3.

Motsatt effekt for antall nettolinker for sideB og sideC. De har 1 inngående link, men siden de samtidig gir sideA en utgående link sitter de igjen med ingen nettolinker (nettolinker=0). Google vil dermed velge sideA som din landingsside på søkeordet “Trappevask”, da denne siden har 3 nettolinker mens de to andre sidene har ingen nettolenker.

På denne måten kan du styre hvilken side som skal bli ansett som din landingside i SERP. Denne strategien påvirker imidlertid ikke din rangering i Google, da sideA ikke har noen eksterne inngående linker. Alle linkene er intern linker. For å øke rangeringen av sideA i  Google gjelder det nå å få flest mulig til å lage en link til ditt domenenavn, og da fortrinnsvis til sideA.

Alle linker til domene, uavhengig av hvilken av dine sider øker sidens lenke popularitet, men ikke Page Authority. Prøv derfor å legg opp ditt lenkeprogram slik at du er sikker på at du får alle dine lenkepartnere til å lage en link til sideA og ikke til sideB eller sideC, så er du sikker på at sideA får en høyest mulig rangering i Google.

Poenget her er at du bør begrens bruken av utgående linker i landingssidene til et minimum. Dette for å ikke ødelegge landingssidens Page Authority og relevans. Ønsker du å forbedre rangeringspotensialet for en nettside bør du fjerne unødvendige utgående linker. Dette kan f.eks. gjøres ved å slå sammen typiske sider som “om oss”, “visjon”, “historie”, “kontakt oss” o.l. til en og samme informasjonsside fra navigasjonsmenyen.

 

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << SEO : Alle bilder må ha en ALT-tagSEO : Ankertekst må angis på alle linker >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!