Domene og webhotell fra OnNet.no

Så lenge etterspørsel- og tilbudskurven er konstante, holder også prisen seg uendret når markedet er i likevekt. Det finnes imidlertid en rekke faktorer som påvirker både etterspørsel- og tilbudskurven.

Når vi tegnet opp tilbud- og etterspørselskurven tok vi forbehold at ingen andre forhold forandret seg enn prisen. Forandrer noen av disse «andre forholdene» på seg vil enten tilbud- eller etterspørselskurven også forandre på seg. Når forhold som påvirker disse kurvene inntreffer sier vi at vi får et skift i tilbud- eller etterspørselskurven. Dvs. at kurven beveger seg enten innover eller utover i diagrammet.

Et skift «til høyre» kalle, positive skift. Skift «til venstre» kalles negative skift.

Får vi et skift i tilbuds- eller etterspørselskurven vil vi også få et nytt likevektspunkt i markedet, og dermed også en nå markedspris.

Under ser jeg på noen av de vanligste faktorene som forårsaker skift i tilbuds- eller etterspørselskurven.

Skift i tilbudskurven

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.