Domene og webhotell fra OnNet.no

Behovsanalysen er ikke noe show fra selgerens side. I denne fasen skal kunden snakke minst 70% av tiden, og selgeren skal være en aktiv lytter som gjennom veloverveid bruk av ulike spørreteknikker holder kunden i gang.

Gjennom aktiv lytting og bruk av riktig spørsmålsstilling skal ikke bare kundens behov, problemer, referanserammer, forventninger og ønsker bli avdekket, lyttingen skal også utvikles en empati mellom partene.

Å være en god lytter er derfor et spørsmål å ha evnen til å leve seg inn i kundens hverdag og situasjon. En dyktig selger må derfor i denne fasen av salgssamtalen være en god psykolog.

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.