Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

    Denne artikkelen er del 2 av 16 artikler om Konkurrent

    Denne artikkelen er del 9 av 22 artikler om Markeder

    Denne artikkelen er del 14 av 32 artikler om Pris

Ethvert marked kan deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Med markedsform menes:

“Hvilken markedsmakt og mulighet til å føre en selvstendig prispolitikk den enkelte aktør har”

Vinmonopolet i Norge opererer for eksempel i et marked med en monopol situasjon, da det kun er dem som har lov til å selge sterke alkoholholdige produkter. Motsatt er en Narvesen kiosk en aktør som opererer i et marked preget av fullkommen konkurranse, hvor den enkelte kiosk ikke står fritt til å sette prisen på den enkelte vare (f.eks. på melk).

Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:

  • Tilbydernes mulighet til å føre en selvstendig prispolitikk.
  • Forbrukernes innstilling overfor den enkelte tilbyder og hans produkt.
  • Antall bedrifter som selger samme eller beslektet vare
  • Størrelsesfordeling bedriftene imellom
  • Etableringhindringer

På bakgrunn av overstående kriterier er det vanlig å dele tilbyderne i et marked inn i fire markedsformer:

Illustrasjonen under viser hvor mange tilbydere som opererer på disse fire markedsformene:

  Antall selgere
       1 Få store Mange små
Homogent marked Monopol Oligopol Fullkommen-
konkurranse
 
Hetrogent marked Differensiert
oligopol
Monopolistisk konkurranse  

I de påfølgende artiklene vil vi ta for oss hva som kjennetegner hver av disse fire markedsformene.

Du leser nå artikkelserien: Konkurrent

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << KonkurrenterFullkommen konkurranse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Konkurrenter
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Konkurransefortrinn
  • Verdikjede
  • Konkurrentanalyse («5 forces»)
  • Kundeverdianalyse
  • Tiltakmatrise (“dyktighet/viktighet” matrisen)
  • Grunnlaget for valg av konkurransefortrinn og konkurrentstrategi
  • Kostnadsleder strategi
  • Differensieringstrategi
  • Fokusering – nisjestrategier
  • Du leser nå artikkelserien: Markeder

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Markedsdefinisjon og markedsposisjonFullkommen konkurranse >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Marked
  • Primær-, sekundær- og tertiærnæring
  • Markedskartlegging
  • Markedet for produksjonsfaktorer
  • Markedet for varer og tjenester
  • Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
  • Homogene og hetrogene produkter (marked)
  • Markedsdefinisjon og markedsposisjon
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Tosidig / flersidig marked
  • Tosidige online-markeder
  • Nettverkseffekter (nettverkseksternaliteter)
  • Markedsstrukturer i tosidige markeder
  • Potensielle fallgruver ved analyse av tosidige markeder
  • Markedets livssyklus
  • Markedssynergier
  • Markedsendringer
  • Du leser nå artikkelserien: Pris

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)Fullkommen konkurranse >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Pris (konkurransevirkemiddel)
  • Interne faktorer som påvirker prispolitikken
  • Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Pristyper
  • Markedslikevekt (markedskrysset)
  • Etterspørselskurven
  • Tilbudskurven
  • Skift i tilbud og etterspørsel
  • Priselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • Mål for prispolitikken
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus
  • Krysspriselastisitet
  • Prisdifferensiering
  • Produktmiks og bundling prising
  • Tidlig kjøp prising
  • Rabatt og rabattpolitikk
  • Priskalkulasjon : Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Etikkorientert prissetting
  • Prisregulering
  • Psykologisk prissetting
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.