Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

Hvordan skal virksomheten selge og distribuere sine produkter og tjenester til kunden?

Svaret er selvfølgelig avhengig av om virksomheten er en produsent, distributør eller en salgsorganisasjon for produkter og/eller tjenester. 

Tar vi utgangspunkt i en produsent sitt behov, kan de velge å bygge opp sitt salgs- og distribusjonsapparat etter følgende prinsipper.

Direkte eller indirekte distribusjon

Det mest grunnleggende valget som må gjøres er å avgjøre om virksomheten skal satse på en direkte eller indirekte distribusjon. Direkte distribusjon vl si at produktet leveres direkte fra produsenten til sluttbrukeren, mens indirekte distribusjon vil si at salgs- og/eller distribusjonsoppgaven er satt bort til ett eller flere mellomledd. For eksempel et grossist og detaljistledd. 

Dette kan illustreres slik:

indirekte-direkte distibusjon

Les mer: Produktsortiment


Distribusjonskanal

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.