Domene og webhotell fra OnNet.no

selge-innhold

Hva er abonnement som forretningsmodell?

Abonnement som forretningsmodell går ut på at kunden betaler en gjentagende avgift for å få tilgang til noe. Betalingen kan være daglig, ukentlig, månedlig eller årlig. Denne forretningsmodellen har blitt svært populær i mange bransjer på grunn av sine mange fordeler for både selskaper og kunder.

Abonnement er ingen ny inntektsmodell. Folk har i årtier tegnet ulike former for abonnement, f.eks. hos bokklubben for å få til sendt månedens bok eller hos en avis for å få avisen levert på døra hver morgen. Idag brukes denne forretningsmodellen først og fremt for digitale produkter, tjenester og plattformer. Eksempler på abonnementer er mobiltelefonabonnement, bredebåndabonnement, domene, hosting avtaler og Netflix-abonnement.

Gjort riktig kan denne forretningsmodellen fungere svært godt, og lønnsomhetspotensialet er høyt så snart man kommer over kritisk masse.

Hvordan fungerer abonnement som forretningsmodell?

Abonnementmodellen går ut på at kunden (brukeren) tegner en avtale som gjelder for en avtaleperiode, f.eks. ett år, et kvartal, en måned eller en uke. Deretter betaler kunden (brukeren) en sum per år, måned, uke eller dag.

Prismodellen er normalt bygd opp av en fast sum eller en sum som er avhengig av en eller flere faktorer. Det kan også være en kombinasjoner av fast del + variabel.

Abonnementet kan også knyttet opp mot volum (kvanta). Noe vi har gjort i mitt hostingselskap, OnNet.no, hvor kunden betaler en fast inngangsbillett for å få tilgang til et webhotell. Deretter øker abonnementprisen etter bruken av tjenesten, eller rettere sagt etter hvor stor lagringsplass brukeren trenger til sitt innhold (filer). Jo større plass de trenger, jo mer må de også betale per år for tjenesten. Tjenesten kan brukerne selv oppgradere eller nedgradere etter behov.

Abonnement som forretningsmodell kan kort forklares slik:

  • Tilbud av produkt eller tjeneste: – Virksomheten tilbyr et produkt eller en tjeneste som kunden kan abonnere på, f.eks. et abonnement for å få tilgang til eStudie.no. Dette kan være fysiske produkter, digitale produkter, tjenester eller innhold.
  • Gjentakende betaling: – Kunden betaler en gjentakende avgift (daglig, ukentlig, månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig) for å beholde tilgangen til produktet eller tjenesten. Normalt automatiseres betalingen slik at kunden ikke trenger å gjøre noe som helt for å fornye abonnementet. Det løper helt til det sies opp. Betalingen skjer ved at det foretas et automatisk trekk fra kundens betalingskort, f.eks. kundens visa kort.
  • Kontinuerlig Verdi: – Virksomheten må kontinuerlig levere verdi for å beholde abonnentene. Dette kan innebære regelmessige oppdateringer, nye funksjoner, eksklusivt innhold eller løpende support.

Typer av abonnementbaserte forretningsmodeller

  • Innholdsabonnement: – For eksempel streamingtjenester som Netflix og Spotify, hvor abonnenter betaler for å få tilgang til et bibliotek av filmer, serier eller musikk.
  • Programvare som en Tjeneste (SaaS): – For eksempel Microsoft 365 eller Adobe Creative Cloud, hvor kunder abonnerer på programvare som leveres over internett.
  • Fysiske produkter: – For eksempel bokklubben eller avisabonnement, hvor kunder mottar fysiske bøker eller aviser regelmessig.
  • Medlemskap: – For eksempel treningssentre eller online læringsplattformer, hvor kunder får tilgang til treningsøkter eller kurs.
  • Tjenesteabonnement: – For eksempel Amazon Prime, som gir abonnenter en rekke tjenester som gratis frakt, streaming av video og musikk, og andre fordeler.

Eksempler på suksessrike abonnementbaserte forretningsmodeller

  • Netflix: Streaming av film og TV-serier.
  • Spotify: Streaming av musikk.
  • Amazon Prime: Et bredt spekter av tjenester inkludert gratis frakt, video og musikk.
  • Microsoft 365: Abonnement på produktivitetsprogramvare.
  • Adobe Creative Cloud: Abonnement på kreativ programvare.

Fordeler med abonnementbaserte forretningsmodeller

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss