agenturer.no

    Denne artikkelen er del 24 av 32 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Ingenting er mer frustrerende enn trege nettsider.

Ikke bare straffer Google trege hjemmesider, med erfaring viser også at svært mange går videre til andre søkeresultat hvis sidene ikke kommer opp innen 5 sekunder.

Hvor lang tid tar det å åpne dine hjemmesider?

Tar det flere sekunder å åpne en nettside er det store sjanser for at folk går videre til en annen side. Start derfor med å sjekke hvor lang tid det tar å åpne nettsider.

Annonse

Hastigheten til dine nettsider vil være avhengig av brukerens lokalisering

Svaret du fikk når du gjennomførte testen over viser hvor lang tid det tok for deg å åpne dine nettsider, fra den lokaliseringen du befant deg på for øyeblikket. Befinner du deg et annet sted i verden og kjører den samme testen fra en annen maskin vil du få et annet svar. Hastigheten varierer med andre ord fra maskin til maskin og er avhengig av hvor brukeren befinner seg i forhold til serveren til dine hjemmesider. Årsaken til dette er at de må ta “en annen vei” til “målet”, dvs. til dine hjemmesider, enn deg. Jo lengre den fysiske avstanden er mellom din web server og dine brukere, jo flere sub-net må signalene gå igjennom før de kommer frem til din server og jo flere sub-net må svarene gå igjennom før de kommer tilbake. Siden hastigheten ikke blir bedre enn det svakeste sub-nettet signalene må gå igjennom før de kommer tilbake til brukeren, jo viktigere er det å sørge for at antall “hopp” de må gjennomføre for å komme til ditt nettsted er så få som mulig. Hvilke nett signalene må gå igjennom og antall “hopp” de må foreta for å komme frem til ditt nettsted kan du selv sjekke ved å kjøre en trace-route mellom deg og nettsidene dine. Ved å kjøre en tilsvarende trace-route fra andre lokalisasjoner også får du et bilde over hvilken vei ulike brukere må ta for å komme frem til dine nettsider.

Velg en norsk web server hvis målgruppen er nordmenn

Hvis du ønsker å nå nordmenn, bør du velge en web server som er fysisk plassert i Norge. Mange norske webhotell leverandører leier selv servere som er plassert i USA, Danmark eller andre land, så det holder ikke bare å velge en norsk leverandør. Sjekk også hvor deres servere fysisk er plassert.

Årsaken til at vi anbefaler at du velger en norsk web server skyldes at du norske servere gir langt færre “hopp” enn utenlanske servere, samtidig som det norske stamnettet er lagt bedre bygd ut og har større ledig kapasitet enn utenlandske nett. I tillegg gir Google nettsider som ligger fysisk i nærheten av dem som søker etter noe en høyere rangering enn nettsider som ligger langt unna. En annen god grunn til å velge en norsk web server hvis målgruppen er nordmenn.

Annonse

Hvilken linje- og server kapasitet har nettsidene og hvor mye av denne kapasiteten utnyttes?

Hastigheten til nettsidene dine kan aldri bli bedre enn linjehastigheten til web serveren nettsidene benytter. Jo større trafikk du forventer til nettsidene dine, jo viktigere er det å sørge for at serveren har all den båndbredden som kreves tilgjengelig. Husk bare at linjehastigheten ikke bare er avhengig av serverens nettverkskort og den fysiske linjehastigheten inn til serverens nettverkskort. Langt viktigere er utnyttelsen av linjen. Deler du en server med en god linjehastighet med 1.000 andre store nettsteder med høy trafikk, blir linjen fort overbelastet slik at den reelle hastigheten faller dramatisk. Dette er et viktig forhold som må vurderes når du skal velge webhotell leverandør. Jo større aktørene er, jo større er også sjansene for at linjen er meget godt utnyttet. Hosting leverandørene betaler for båndbredde bruken til serveren, derfor praktiseres ofte denne policyen. Det samme ressonementet gjelder også for server kapasiteten. Selv den kraftigste serveren, blir fort for liten hvis server kapasiteten må deles med 1.000 andre tunge nettsteder. Glem heller ikke at hastigheten til dine nettsider aldri kan bli raskere enn linjehastigheten til dem som besøker nettsidene dine. Sitter de på en treg linje, blir også brukeropplevelsen deres deretter – uansett hvor kraftige servere og linjer du har.

Hvor raske er dine navnetjenere?

Ingenting blir raskere enn det svakeste leddet. Start derfor med å sjekk hastigheten til navnetjenerne dine, da alle forespørsler om hvor dine hjemmesider befinner seg må først behandles av dine navnetjenere. At Google også premierer nettsteder som benytter raske navnetjenere er en annen grunn til at du bør undersøke dette. Ping måler responstiden, dvs. tiden det tar for en vert å få svar fra en målmaskin på en forespørsel (pakke).

Har du en profesjonell webhotell leverandør er navnetjenerne ikke noe problem, men vi ønsker allikevel å trekke frem et siste poeng: Sørg for at du benytter mist 2 navnetjenere som ligger på 2 ulike C-klasser, slik at navnetjenerne dine ikke går ned selv om et nett knyttet til en C-klasse skulle gå ned. Jo flere navnetjenere du har, jo raskere får normalt brukerne også sine svar, da avstanden mellom dem som spør og dem som svarer blir kortere enn hvis man kun benytter 2 navnetjenere.

Annonse

Begrens størrelsen til dine nettsider

Selv de raskeste navnetjenere, web servere og linjer kan ikke redde en tung nettside. Jo større en nettside er (målt i KB), jo lengre tid tar det å laste ned og vise siden for hver enkelt bruker. Det gjelder derfor å redusere størrelsen på hver enkelt side for å gjøre dem raskest mulig. En tommelfinger regel er: Hold den totale størrelsen på en nettside på under 100 KB, og størrelsen på HTML kodene på under 50 KB.

Putt all layout og formatering inn i en CSS-fil

Ikke hardkode layouten, bruken av ulike skrifttyper, skriftstørrelser og -farger, formatering av tabeller og bilder i selve siden. Legg dette inn i en CSS-fil og referer heller til disse CSS-klassene i sidene dine. På denne måten laster brukeren bare opp formateringene til alle dine sider opp en gang istedenfor hver gang de kommer til en ny side. Dette reduserer normalt størrelsen på en nettside betraktelig, hvis stylesheet (CSS) ikke brukes i dag.

Annonse


Antall objekter

Med objekter menes alle HTML-sider, bilder, media-filer, frames, iframe, scrip og ligende som finnes i en side.e Her gjelder følgende tommelfingerregel: – Antall objekter i siden bør ikke overstige 20 objekter. Flere gjør at bare håndteringen av objektene vil utgjøre mer enn 80% av forsinkelsen i tid før siden kan vises for brukeren. Det viser en anerkjent undersøkelse publisert her:  http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/parallel/. Reduser antall objekter gjennom å kombinere, fjerne og optimalisere antall eksterne objekter i siden. Bytt ut grafiske ”rollovers” med CSS ”rollovers” for redusere nedlastningstiden og redusere antall http forespørsler (request). Bytt ut grafiske tekst overskrifter o.l. med CSS tekst overskrifter for å ytterligere redusere antall http forespørsler. Vurder til slutt å bruke ”optimizing parallel downloads” ved å bruke forskjellige hostnames eller en CDN for å redusere objektenes kø- og behandlingstid.

Antall http forespørsler

Jo færre http forespørsler siden trenger å gjøre før resultatet vises for de besøkende, jo raskere blir sidene. Å holde antall http forespørsler til et minimum er kritisk for suksessfull søkemotoroptimalisering.

Antall eksterne CSS filer

Helst bør du bare ha 1 ekstern CSS-fil. Siden CSS-filen må angis i HEAD seksjonen i HTML koden, må den lastes først før resten av innholdet lastes. Har du mange eller store CSS-filer vil dette skape en unødvendig forsinkelse.

Antall HTML sider i siden

Vi anbefaler at du ikke overstiger mer enn 5 HTML sider i en og samme side, inkludert hovedsiden. Dette for å være sikker på at nettleseren til dem som besøker siden klarer å håndtere sidens kompleksitet. At hver enkelt HTML side også krever minimum en ekstra http ekstra forespørsel er en annen viktig årsak til at du bør holde antall HTML sider som inkluderes i din hovedside til et minimum.

Begrens antall bilder og størrelsen på hvert enkelt bilde

Jo større bilde er i bytes, jo lengre tid tar det å laste det ned. Størrelsen på alle bilder som inngår på en side bør være under 100KB. Bilder er normalt det som gjør en side stor og tung. Ønsker du å begrense størrelsen på en side gjelder, gjelder det å starte med bildene. Fjern alle unødvendige bilder for å reduser sidens størrelse. Putt alle grafiske elementer som går igjen flere steder på nettstedet ditt inn i en CSS-filen istedenfor å hardkode dem inn i hver enkelt side. Dette reduserer antall bilder og gjør siden raskere. Sjekk deretter størrelsen på hvert enkelt bilde. Mange setter inn høyoppløslige bilder (f.eks. i 2024 x 1024 pixsler) som gjøres “mindre” ved å fortelle siden at bilde kun skal vises i en størrelse på f.eks. 400 x 300 pixsler. Selv om dette gjøres blir ikke bilde mindre. Bilde er fortsatt 2024 x 1024 pixsler, selv om det ikke vises i et større format enn 400 x 300 pixsler. Krymp alle bilder til den størrelsen de skal brukes i nettsidene, og begrens antall farger som lagres i hvert enkelt bilde. Dagens dataskjermer klarer ikke å gjengi alle tenkelige farger, så det er bortkastet å legge ut bilder på hjemmesidene som har flere farger enn det skjermen klarer å vise. Har du et bildebehandlingsprogram, f.eks. Photoshop, kan du enkelt gjøre bildene dine mindre og redusere antall farger i dem, før du laster bildene opp til nettstedet ditt igjen. Vi anbefaler at siden, inkludert bilder ikke overstiger 50K. Ideelt sett bør et bilde ikke overstige 1160 bytes så det får plass i 1 enkel TCP-IP pakke. Bruk dette tallet som et nøkkeltall og del bildestørrelsen opp med 1160 for å se hvor mange TCP-IP pakker bildet eller et annet objekt krever. Jo færre TCP-IP pakker, jo raskere åpnes siden. Bytt ut grafiske rollover menyer, headdinger og lignende med testbaserte CSS headdinger og menyer. Det redusere antall objekter og gjør siden raskere.

Ikke bruk et stort bilde som bakgrunns bilde

Mange ønsker å lage en vakker nettside og velger å bruke et stort bilde som bakgrunn for nettsiden. Selv om dette sikkert er vakkert, så gjør dette nettsiden stor og tung. Mitt råd er derfor: – Unngå å bruk store bilder som bakgrunn for en nettside.

Ikke bruk grafikk istedenfor HTML tekst og koder

For å gjøre nettsidene så vakre som mulig, bruker enkelte grafikk i form av bilder som settes inn i nettsidene for tilføre siden fonter og grafikk som ikke kan vises ved bruk av vanlige HTML-koder. Dette bør unngås. Ikke bare gjør dette sidene unødvendige tunge, men dette går også utover sidens rangering i søkemotorene. Dette fordi søkemotorene ikke kan lese skrift som står angitt i bilder. Teksten som er gjemt i bilder for å gjøre siden vakker blir dermed ikke indeksert i søkemotoren.

Hold antall JavaScrip og størrelsen på dem nede

Ideelt sett bør du ikke bruke flere en et JavaScript per side, og størrelsen på alle JavaScript på en side bør ikke overstige 20 KB. For å få dette til kreves det at du optimaliserer dine JavaScript. Vurder også om du kan slå i sammen flere JavaScript til et større JavaScript for å redusere antall http-forespørsler.

Begrens antall plug-ins som må lastes inn sammen med siden

Bruk av plug-ins for å tilføre nettsider funksjonalitet, f.eks. “Del på Facebook”, “CAPTHA sjekk”, YouTube videoer, bildekaruseller, sporingskoder og Flash innhold, blir stadig mer populært. Dette er en glimrende måte å tilføre en nettside ny funksjonalitet på, men prisen du må betale er at siden blir tyngre å laste. Før siden kan vises må nemlig alle disse plug-insene lastes ned til brukeren, og er disse plug-insene igjen avhengige av svar fra andre servere på Internett, må siden også vente på svar på disse serverne før innholdet kan vises. Tenk derfor grundig igjennom denne problematikken, før du velger å implementere en plug-ins i dine nettsider. Gå igjennom dagens bruk av plug-ins. Finnes det noen måter du kan kutte ut noen av disse på? Kan du slå av noe funksjonalitet for å gjøre dem raskere? Er de avhengige av svar fra andre servere? Test alltid nettsidene dine skikkelig hver gang du installerer en plug-ins for å sjekke hvor mye tregere nettsidene blir.

Hold sidens code to text ratio nede

Jo flere koder en side inneholder i forhold til teksten den viser til brukeren til syvende og sist, jo lengre tid tar det å åpne en side. Det gjelder derfor å holde det vi kaller for “Code to text ratio” på et lavest mulig nivå. Klikk her for å sjekke code to text ratio Et verktøy du kan bruke for å sjekke din code to text rate finner du under:

Sjekk alle script og spørringer for feil

De fleste har JacaScript, SQL-spørringer og PHP eller .NET koder i nettsidene sine. Selv om disse kodene ser ut til å virke som de skal i nettleseren du bruker for teste sidene dine, er det ikke sikkert at de fungerer i nettleseren til de som besøker sidene dine. Ulike nettlesere støtter ulike teknologier, samtidig som støtten varierer fra versjon til versjon. At brukerne i tillegg kan skru av og på ulike funksjoner og teknologier i nettleseren sin, gjør at de færreste har den samme nettleseren. Dette gir seg ofte utslag i ulike brukeropplevelser. Virker et Script, en kode eller spørring på nettleseren de bruker vil nettleseren bli ventende på en timeout før de kan vise siden. Skjer dette blir siden oppfattet som treg, selv om det kanskje er en liten og ubetydelig funksjon de blir sittende og vente på. Sjekk derfor nettsidene dine alltid i flest mulig nettlesere, i de vanligste versjonene og med ulike konfigurasjoner av dem. Prøv å gjør deg så uavhengig av add-ons og plug-ins teknologier som kan aktiviseres gjennom nettleserne for å være sikker på at alle kan se siden din perfekt uten feil.

 

Fjern unødvendige Meta-tags og JavaScript i Head seksjonen

Alt som står i HEAD seksjonen til din nettside, dvs. alt før BODY seksjonen som inneholder det som faktisk blir vist for brukeren, må lastes ned til de som besøker nettsiden din før innholdet kan vises. Det gjelder derfor å begrense dette innholdet til et minimum for å gjøre sidene så raske som mulige. Mange har i dag en masse unødvendige “meta-tags” i head seksjonen. Tagger som ikke lengre er i bruk fordi HTML standarden og søkemotorenes praksis har endret seg de siste årene eller som er satt der av utviklere eller forfatterne av plug-ins som er installert. Gå derfor igjennom HEAD seksjonen til nettsidene dine og se om det er koder der som kan fjernes. Selv om det er viktig å fjerne unødvendige Meta-tags, er det enda viktigere å holde antall JavaScript i Head seksjonen nede. Dette fordi de må lastes før siden kan vises, selv om de kanskje aldri vil bli brukt av brukeren som kommer til siden. Prøv å flytt alle JavaScript du har angitt i Head-seksjonen i dag til Footer-seksjonen av nettsiden din, da denne delen er den delen som blir lastet sist. Mange JavaScript vil fungere selv om de blir flyttet fra Head- til Footer seksjonen, men ikke alle. Prøv deg fram og fjern alle JavaScript du strengt tatt ikke trenger. Footer-seksjonen er det siste som står angitt før  </body> tegnet i nettsiden din.

Komprimer nettsidene dine

Samtidig som du fjerner alle unødvendige HTML, JavaScript og PHP/.NET koder bør du komprimere sidene dine. Det vil si fjerne all luft i kildekoden til sidene dine. Dette kan gjøres manuelt eller ved å benytte et av de mange gratis verktøyene som finnes ute på Internett. Sjekk også hvilke muligheter som finnes til CRM systemet du bruker. Bruker du f.eks. WordPress finnes det også plug-ins for også dette formålet.

Bruk Cache

Istedenfor at alle som kommer til dine nettsider skal måtte kjøre alle spørringer og script hver gang de kommer til nettsidene dine, kan du lage statiske kopier som ligger på serveren og som gis ut til de besøkende uten at de må genereres på nytt hver gang. Dette kalles i prinsippet for cache. Cache kan 10 doble hastigheten til en side og er derfor noe du alltid bør benytte hvis du har dynamiske sider med mye trafikk. Benytter du en anerkjent publiseringsløsning, f.eks. WordPress, finnes det ulike cache muligheter du kan aktivisere for dine nettsider gjennom en plug-ins som må aktiviseres. WP Super Cache er i så måte et godt valg. I tillegg finnes det ulike cache muligheter på server nivå som er langt mer effektive enn slike plug-ins, men siden disse varierer fra webhotell leverandør til webhotell leverandør er det vanskelig å komme med noen standarder. Ta eventuelt kontakt med din webhotell leverandør og hør hvilke cache muligheter serveren støtter og som benyttes i dag for å finne ut hva du kan gjøre for å optimalisere cache-ingen av dine nettsider. Å starte med en gratis plug-ins er imidlertid en god start.

Optimaliser og reparer din database ved jevne mellomrom

Databasen og dataene i den er normalt den mest ressurskrevende delen av ditt nettsted. Ihvertfall hvis du bruker en moderne database styrt CRM system, f.eks. WordPress eller Joomla! Du har derfor mye igjen ved å slette unødvendige tabeller, felter og data i din eller dine databaser. Dette forutsetter selvfølgelig at du vet hvilke tabeller og felter som er i bruke, noe mange dessverre vet. Deretter gjelder det å reparere databasen for eventuelle feil, da feil kan gjøre sidene ekstremt mye tregere hvis en eller flere sider blir ventende på en “time out” før de kan vise resultatet. Alternativt kan feil gjøre at dataene blir prosessert feil eller blir kjørt i en loop til alt krasjer. Benytter nettstedet en mySQL database, noe de fleste nettsteder gjør, kan du kjøre en “repair” kommando for å sjekke databasen for feil og rette eventuelle feil som finnes automatisk. Har du tilgang til PhpMyAdmin gjennom ditt kontrollpanel til webhotellet, kan du kjøre denne kommandoen med et museklikk.Benytter du WordPress som CRM-system anbefaler vi at du installerer plug-insen WP-DBManager. Med denne applikasjonen kan du sette slike sjekke på auto-pilot. Dvs. at systemet selv kjører sjekken f.eks. en gang i uka. Til slutt bør du kjøre mySQL sin “optimize” kommando. I PhpMyAdmin er kommandoene slått i sammen til en, mens de i plug-insen over er delt opp i 2 operasjoner. Optimize vil si at dataene i databasen blir komprimert, noe som gjør den mindre og enklere å kjøre. Benytter du WordPress som CRM system, må du i tillegg huske på at WordPress lagrer en kopi av siden hver gang du klikker på lagre knappen eller hver gang systemet kjører en “autosave”. Dette skaper etter hvert mange versjoner av hver enkelt side. Noe som igjen gjør databasen stor. Ved å slette alle unødvendige sikkerhetskopier av alle dine poster og sider kan databasen gjøres vesentlig mindre og raskere. 

Bruk Delivery Network for tunge jo jobber

Ingenting er mer ressurskrevende en store databaser og komplekse spørringer mot databasen. Har du store databaser med komplekse spørringer bør du vurdere å legge disse databasene på et annet webhotell eller på en dedikert SQL-server som kjører disse databasene. Ved å prosessere alle slike tunge jobber på en annen server som leverer resultatet til dine hjemmesider fra spørringen i en inklude side frigjøre du store ressurser på serveren som kan brukes til andre formål enn å prosessere spørringene. Normalt vil dette gjøre nettsidene dine ekstremt mye raskere, spesielt hvis du har store databaser med komplekse spørringer.

Skru av nødvendige sporing- og logging

Logger du alt mulig, samtidig som du har inkludert ulike former for sporing i nettsidene dine, vil dette gjøre sidene dine tregere. Gå derfor igjennom oppsettet av ditt webhotell og CRM løsning for å sjekke hva som logges og still deg spørsmålet om denne loggingen og sporingen er nødvendig. Prøv deg gjerne frem ved å slå av og på ulike former for logging og sporing for å se hvordan dette påvirker ytelsen til nettsidene dine.

Få tilgang på mer minne, flere CPU8 og raskere disker

Hvis du har fulgt alle rådene over og fortsatt synes nettsidene er for trege, må du gå videre og begynne å optimalisere hardwaren. Start i så fall med å ta kontakt med din leverandør og spør om det er mulig å få tildelt mer dedikert minne til ditt nettsted. Mer minne vil normalt øke hastigheten dramatisk, da flere spørringer og mer data kan lagres i minne istedenfor å måtte hentes og skrives til en disk. Hjelper ikke dette må du sjekke hastigheten til harddiskene nettstedet bruker for å se om dette er en flaskehals. Sjekk samtidig CPU kraften for å forsikre deg om at spørringene og annet dynamisk innhold har all den prosessorkraften som trengs for å utføre oppgavene. Jo flere besøkene, jo flere jobber må gjøres samtidig. Når nettstedet taket som er satt for nettstedet vil dette gå utover ytelsen.

 

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Oppdater sidene dine jevnligBruk av ikke-søkemotorvennlige teknologier >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • Søkemotor
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen
  • Indekseringstatus i Google
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Valg av søkeord for ditt nettsted
  • Landingsside
  • Nettsidens innhold avgjør rangeringen i Google
  • Title- og Meta Description Tag
  • Nettsidens overskrifter (h1/h6)
  • ALT-taggens SEO betydning
  • Ankertekst
  • Site-map
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene dine jevnlig
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • Bruk av ikke-søkemotorvennlige teknologier
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • PageRank og bruk av utgående lenker i en side
  • Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?