Electronic Word of Mouth (eWOM)

ewom

Fra offline vareprat til online vareprat

Frem til 2005 var “Word Of Mouth” eller WOM som vi forkorter det til ensbetydig med “Personlig WOM”. Det vil si “vareprat” som ble formidlet muntlig gjennom personlig en-til-en kommunikasjon eller i sosiale lag.

Etter 2005 har de sosiale mediene tatt over denne oppgaven i stadig større grad. Vi må derfor idag skille mellom:

  • Personlig WOM (personlig vareprat)
  • eWOM (elektronisk vareprat)

eWOM (elektronisk vareprat)

eWOM kan defineres som:

Positive og negative omtaler gjort av andre om en virksomhet eller produkt/tjeneste i et elektronisk medium som gjør det mulig for andre å lese denne omtalen

“Word-Of-Mouse”

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander

Kjetil Sander

Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.