Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 55 av 55 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

mobiltelefonMobilen er den viktigste driveren i alle markeder og ingenting endrer folks handlevaner i disse dager enn mobilen. Den er også i ferdi med å revolusjonere såvel e-handelen som utformingen av de fysiske butikkene.

Trenden går idag mot stadig enklere og mer brukervennlige nettbutikkløsninger som er tilpasset mobiltelefoner og nettbrettet. De ledende butikkene i Storbritannia og Tyskland har allerede nettbutikker som i stor grad er tilpasset til hvorvidt forbrukeren benytter mobil, nettbrett eller pc. Denne trenden vil også komme til Norge meget fort.

I dag bruker gjerne forbrukerne mobilen til å undersøke produktene, mens de som oftest bruker en pc til å gjennomføre selve kjøpet. Denne trenden kommer til å endres i de neste årene, noe som krever at alle nettbutikker nå må ha muligheten til å gjennomføre hele handelen via mobilen på en trygg og enkel måte.

Shopping-apper. Øker kundeengasjementet, lojaliteten og gir en bedre opplevelse i den fysiske butikken

Den mobile verden har sine begrensninger. Formatet er lite og utfordrende. Dermed har flere av de store e-handelsaktørene utviklet egne mobile shopping-apper. Det samme bør du gjøre.

Mobile-apper gjør det mulig å laste å gi en mer personlig handleopplevelse på smarttelefonen. Appen gir deg tilgang til butikken med et eneste fingertrykk.  Forbes gjorde nettopp en undersøkelse blant 1600 amerikanske brukere. Undersøkelsen, som ble gjennomført av Stanford-studenter, viser at en av to i denne gruppen har lastet ned en mobil shopping-app.

Apper med et stort utvalg av produkter er mer populære enn mer nisjepregede shopping-apper. Hvorfor skulle din virksomhet investere i en egen app? Noen selskaper ønsker økt kundeengasjement og kundelojalitet eller de ønsker å skape en bedre opplevelse i selve butikken.

En app kan bidra til å forsterke alle disse ønskene, men den faktiske verdien av en app kommer ikke til syne før kundene faktisk blir lojale brukere av appen. Apper kan også kombineres med ulike former for digital markedsføring, enten det er eksperimentelle forsøk med nettvarder (beacons) eller geo-lokalisert markedsføring.

Kjøpeknapper i mobilt søk og sosiale medier gjør at kundene ikke trenger å oppsøke nettstedet direkte

Tidligere i år endret Google algoritmene sine slik at sider som ikke var mobiltilpasset ble straffet i søkemotor-optimaliseringen. Noen uker etter at disse algoritmene trådde i kraft, kom nyheten om at Google ønsker å vinne kampen om mobil shopping ved å tilby kjøpeknapper for e-handelsaktørene direkte i mobilt søk.

I praksis betyr det at du som kunde vil kunne klikke på kjøpe-knappen, registrere deg og foreta din betaling. Forhandlerne vil fortsatt være den som selger og distribuerer varene ut til kunden. Google er allerede i samtaler med Macys og andre retailere om å starte testing av kjøpsaktiverte annonser. Med denne strategien trenger ikke kundene å oppsøke netthandelsaktørenes egne hjemmesider.

Facebook ønsker også en sterkere posisjon innenfor sosial e-handel, og lanserer også egne kjøpeknapper. I likhet med Google ønsker også Facebook at hele kjøpsprosessen skal skje innenfor deres eget økosystem. Instagram og Youtube kommer også med tilsvarende løsninger.

Modellene åpner opp for en kraftig forstyrrelse av dagens salg av varer og tjenester over nett. Google driver i dag store mengder trafikk til e-handels nettsteder verden over. I følge tall fra MarketLive står søkemotorer for omtrent 50 prosent av all trafikk til amerikanske e-handels nettsteder i årets første kvartal. Mange er avhengig av denne distribusjonen.

Bedre kunnskap om kundens adferd i den fysiske verden er gull verdt for alle markedsførere. Enda bedre er det om disse to verdenene kan nås gjennom sømløs kommunikasjon.

Markedsføring vil forandre seg dramatisk de neste par årene. Teknologien styrer ikke alt, men den kan bidra til å dekke et behov, gi en merverdi og oppleves som spennende og verdifull.

Lykkes du med datadrevet markedsføring  – som leverer på de målene virksomheten setter – bygger du også sterk kundelojalitet og sterke merkevareposisjoner i digitale – mobile – e-handelskanaler.

Kilde:

Denne artikkelen er i sin helhet hentet fra:

  • http://digitalhverdag.media/2015/07/14/tips-for-deg-som-onsker-a-skape-sterkere/
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel : Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Hvordan kan en nettbutikk øke kundetilfredsheten og kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.