Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 4 av 9 artikler om Søke jobb

Finne ledig stilling
Photo by bruce mars

Å finne ledige stillinger du er kvalifisert for og som du ønsker å søke på kan være en lang og tidkrevende prosess. Følger du rådende i denne guiden gjør du prosessen med å finne din “drømmejobb” enklere. 

Hvor finner du ledige stillinger?

Når du har gjort deg opp en formening om hva du ønsker å jobbe med og hvilke type stillinger du er kvalifisert for, er neste oppgave å finne disse ledige stillingene.

Det første du bør gjøre er å starte med å sjekke de jobb-søker portalene som finnes online. De største og mest kjente jobb-søker portalene som du bør starte med er:

  • Arbeidsplassen.nav.no – dette er NAV sin offisielle søkemotor over ledige stillinger. Det vil si alle ledige stillinger som er registrert hos NAV. Dette er alltid et godt sted å starte.
  • Finn.no – er Norges største søkemotor for ledige stillinger. Av den grunn er denne portelen et must å sjekke ut.
  • Karrierestart.no – flere titusen ledige stillinger i en søkemotor.
  • Jobbnorge.no – en søkemotor med flere tusen ledige stillinger.
  • Indeed – en søkemotor med flere tusen ledige stillinger.
  • LinkedIn – verdens største største jobb-søker portal, hvor du ikke bare finner ledige stillinger med også kan markedsføre deg selv ovenfor potensielle arbeidsgivere.

Tar du et søk i Google etter “Ledige stillinger” vil du få opp en mengde andre jobb-søker motorer du kan prøve ut for å finne ledige stillinger.

60 til 80 prosent av ledige stillinger lyses aldri ut

Selv om jobb-søker portalene over vil gi deg tilgang til tusenvis av ledige jobber er det ikke sikkert at du finner “drømme jobben” din i en av disse søkemotorene. Dette fordi 60 til 80 prosent av ledige stillinger aldri lyses ut. Av den grunn kan du ikke bare nøye deg med å lete etter “drømme jobben” i de offentlige søkemotorene.

Årsaken til at mange ledige stillinger aldri lyses ut skyldes at de fleste bedrifter prioriterer intern rekruttering før de utlyser en ledig stilling eksternt. Dreier det seg om en viktig stilling benytter mange bedrifter seg av egne nettverk og headhunter byråer for å rekruttere dem de er ute etter.

LinkedIn og andre karrierenettsteder

For å bli synlig mot potensielle arbeidsgivere og rekrutteringsbyråer bør du registrere en profil hos LinkedIn og andre karrierenettsteder. Spiss denne profilen mot den type stilling du ønsker og post innlegg som viser din kompetanse og engasjement.

Engasjer deg likeledes i fagdiskusjoner i ulike diskusjonsforum og oppsøk bransje- og jobbmesser for å knytte kontakt med potensielle arbeidsgivere.

Rekrutteringsselskaper og headhunting byråer

Samtidig som du oppretter din profil på LinkedIn og de andre karrierenettstedene må du registrere din CV hos de ulike headhunter og rekrutteringsselskapene som rekrutterer til den bransjen du ønsker å jobbe i.

Selv om det er både tidkrevende og kjedelig å fylle ut alle feltene som skal registreres for å være søkbar hos finn.no, nav.no og de ulike headhunter- og rekrutteringsselskaper som kan være aktuelle, er dette vel verdt tiden. Dette fordi arbeidsgivere som regel leter etter kandidater i disse databasene før de lyser ut stillingen eksternt.

Sosiale nettverk

Benytt ditt sosiale nettverk til å fortelle potensielle arbeidsgivere om at du er på utkikk etter arbeid og hvilke kvalifikasjoner du har. Start med å spre rykte hos din nærmeste familie, venner og bekjente. Utvid så nettverket til å omfatte alle andre du kjenner og benytt anledningen til å utvide dette sosiale nettverket hver gang du møter noen.

Gir ikke første runde noe resultat gjelder det å følge opp dette sosiale nettverket igjen og fortelle dem at du fortsatt søker etter en ledig stilling. Kanskje har de glemt det du spurte om eller så tenker de kanskje at du ikke er interessert i den stillingen det vet om.

Å benytte sitt eget sosiale nettverk for å finne ledige stillinger har vist seg svært effektivt fordi de fleste arbeidsgivere velger å prioritere jobbsøkere som de får anbefalt fra noen de kjenner istedenfor å satse på noen de ikke kjenner eller har noen referanser til. For nærmere informasjon viser vi til vår artikkelserie om nettverksbygging.

Sjekk nettsidene til større bedrifter

Store bedrifter som NorgesGruppen, Orkla og Telenor legger ut ledige stillinger på egen nettsider, og av og til kun der. Lag derfor en liste over bedrifter som du kan tenke deg å jobbe for. Gå så til deres nettsider for å se om de har noen ledige stillinger.

Ta kontakt selv

Finner du ikke noen ledige jobber på nettsidene til dine “drømme arbeidsgivere” er neste steg å ta direkte kontakt med dem for å høre om de har noen ledige stillinger som du er kvalifisert for.

Ved å ta eget initiativ, unngår du konkurransen fra andre søkerea og du får sjansen til å få vist deg frem. De fleste arbeidsgivere vil ønske å ansette folk som har et så stort eget driv at de tar kontakt med dem for å høre om jobbmuligheter i bedriften. Imponerer du i denne samtalen blir du kanskje også innkalt til et jobbintervju.

Viktig med research

Husk bare at det ikke bare er å ringe og mase etter en jobb. Første bud hvis du skal være så tøff at du tar direkte kontakt med din “drømmebedrift” er at du har salgsargumentene dine klare. Kun da kan du klare å selge deg inn til en stilling som ennå ikke er utlyst. Denne salgssamtalen blir på mange måter akkurat likedan som en vanlig salgssamtale. Vi viser derfor om våre artikler om salgssamtalen for nærmere informasjon om hvordan du bør legge opp innsalget av deg selv. Husk bare at du her ikke skal selge et produkt, men deg selv og din kompetanse.

Les deg opp om bedriften; – hva de gjør, hvem er de, hva selger de og hvem er deres kunder? Skaff deg mest mulig informasjon om deres visjoner, mål, strategier, produker, tjenester og konkurrenter. Samt hvem som jobber i bedriften og hva som står om dem i media.

Ligger bedriften du ønsker å søke jobb i nærheten av der du bor, anbefaler vi at stikker innom dem personlig med din jobbsøknad og CV istedenfor å ringe dem. Det gjør det vanskeligere å avvise deg og gjør gir deg sjansen til å presentere deg på en helt annen måte enn du kan gjennom en telefonsamtale.

Du leser nå artikkelserien: Søke jobb

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Karriereplanlegging – Hva slags jobb ønsker du og er du kvalifisert?Før du skriver jobbsøknaden >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Slik søker du jobb
  • Fremtidens yrker – hva slags folk trenger vi i fremtiden?
  • Karriereplanlegging – Hva slags jobb ønsker du og er du kvalifisert?
  • Finn ledige stillinger
  • Før du skriver jobbsøknaden
  • Slik skriver du en god jobbsøknad
  • Åpen søknad – slik skriver du den
  • CV – hva må en god CV inneholde?
  • Den komplette jobbintervju guiden
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.