Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 7 av 7 artikler om Personlig salg

Lese tid (240 ord/min): 3 minutter

Nå som vi har gått igjennom de ulike salgsformene og salgskanalene som finnes er det på tide å starte eStudie sin salgsskole. En praktisk salgskole for alle som ønsker å lære personlig salg fra Kjetil Sander. 

Her har han samlet over 20 års praktisk salgserfaring. Erfaringer som er koblet opp mot gjeldene teori på området for å vise hvordan disse salgsteoriene kan brukes i praksis.

Salgskolen består av følgende artikkelserier:

Salgsledelse

I min første artikkelserie går jeg igjennom hva salgsledelse er og hvordan man bør gå frem for å bygge opp og lede salgsorganisasjonen. 

“Super selgeren”

Hvordan bli en superselger? I denne artikkelserien går jeg igjennom hva som kjennetegner super-selgeren og hva man selv kan gjøre for å bli en. 

Selgerstiler

Salg er situasjonsbestemt. Det finnes dermed ikke en bestemt type personer som lykkes som selgere. Å bli en dyktig selger er først og fremst et spørsmål om å velge rett selgerstil i forhold til situasjonen. I denne artikkelserien går jeg igjennom de ulike selgerstilene som finnes.

Key Account Managment

Virksomhetens nøkkelkunder krever spesiell oppmerksomhet og oppfølging. For å ivareta disse nøkkelkundenes behov og for å forsikre seg om at virksomheten ikke mister disse nøkkelkundene ansetter stadig flere virksomheter Key Account Managers. Selgere som har disse nøkkelkundene som sitt arbeidsområde. I denne artikkelserien ser jeg nærmere på hva Key Account Managment er og hvordan man bør gå frem for å bygge opp en godt Key Account Managment team.

Salgsplanlegging

For å lykkes med salg må salgsinnsatsen planlegges. Jo bedre den planlegges, jo større blir også sjansene for at man lykkes. Å gjøre “hjemmeleksene” er halve hemmeligheten til suksess. Jeg har derfor skrevet en serie artikkelserier som tar for seg de ulike sidene av salgsplanleggingen som legger grunnlaget for all salgsinnsatsen i virksomheten.

Salgsprosessen

Salg er en salgsprosess. For å lykkes med salg er det dermed påkrevd at du kjenner til den minste detalj i salgsprosessen, da det ofte er detaljene som skiller vinnerne fra taperne. Av den grunn har jeg skrevet en serie med artikkelserier som tar for seg ulike delene av salgsprosessen. Start med den generelle gjennomgangen av salgsprosessen før du går videre og studerer de ulike stegene i denne prosessen og de verktøyene du bør bruke i hver fase for å lykkes.

Telemarketing

Telefonsalg er et kraftig salgsverktøy som kan brukes på mange måter. I denne artikkelserien går jeg igjennom disse mulighetene.

Du leser nå artikkelserien: Personlig salg

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Selger, salgskonsulent og salgsagent
    Andre artikler i serien er: 
  • Personlig salg
  • Salgskanal
  • Butikksalg
  • Feltsalg
  • Telemarketing (telefonsalg)
  • Selger, salgskonsulent og salgsagent
  • eStudie.no`s salgsskole
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.