Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider

PS! Vi flytter dine WordPress nettsider og e-postmeldinger gratis til oss.

CERC er en modell utviklet av Reynolds og Earley (2010), og lister opp 6-prinsipper som skal gi ledere et verktøy for å kunne kommunisere med ansatte og interessenter i en krisesituasjon.

Modellen vektlegger en deltagende tilnærming til kommunikasjon og vurderer de sosiale, psykologiske og fysiske aspektene ved krisens kontekst.

Seks prinsipper i krisekommunikasjon

Prinsippene i CERC-modellen er som følger:

1. Vær førstHvis informasjonen din er av organisatorisk myndighet, gjør det så snart som mulig. Hvis du ikke kan, så forklar hvorfor du ikke kan
2. Vær korrektGi fakta trinnvis og fortell folk hva du vet når du vet det, hva du ikke vet og fortell dem om du vil komme til å få relevant informasjon senere
3. Vær troverdigFortell sannheten. Ikke gi ditt medhold for å unngå forlegenhet eller panikk, som uansett sjelden skjer. Usikkerheten er verre enn å ikke vite og ryktene er mer skadelig enn den tøffe sannheten
4. Vis empatiErkjenn i ord hva folk føler. Dette vil også bygge tillit.
5. Frem tiltakGi folk ting å gjøre. Det motvirker angst og hjelper til med å gjenopprette orden.
6. Vis respektLytt og behandle folk på den måten du selv ønsker å bli behandlet samt hvordan du vil dine kjære skal bli behandlet, selv når vanskelige beslutninger skal videreformidles.

Fire steg

I tillegg til de seks prinsippene trekker de frem fire steg som de mener at det er ekstremt viktig å følge i denne sammenheng. Disse fire stegene er:

Du må logge inn for å se resten av innholdetVennligst . Ikke medlem? Bli med oss