agenturer.no

    Denne artikkelen er del 8 av 10 artikler om Strategisk kjerne

    Denne artikkelen er del 11 av 17 artikler om Systemanalytisk Verdiledelse

systemet i systemanalytisk verdiledelse

Supportperspektivet i systemet til systemanalytisk verdiledelse tar for seg alt virksomheten foretar seg som ikke er direkte knyttet til prosess- og kundeperspektivet. Supportperspektivet er med andre ord en samlepost for alle aktiviteter som ikke fanges opp av de andre perspektivene. Disse aktivitetene kalles med en fellesbetegnelse for “støtteaktiviteter” og kjennetegnes av at de ikke skaper kundeverdier.

supportperspektivet

Supportperspektivet kan dermed defineres som:

alle aktiviteter, koblinger og samhøringehetforhold i virksomheten som ikke skaper kundeverdier

Supportperspektivets funksjon er å bygge en bro mellom virksomhetens prosess-, ressurs- og kundeperspektiv, gjennom å yte de felles støtteaktivitetene disse perspektivene trenger for å fungere optimalt.

Hvilke støtteaktiviteter en virksomhet har er avhengig av virksomhetens verdikonfigurasjon og virksomhetsfelt. 

Typiske støtteaktiviteter i en virksomhet er:

  • Lønn og personaladministrasjon
  • Lager, intern distribusjon og logistikk
  • Renhold
  • Drift og vedlikehold av bygningsmassen

Siden disse aktivitetene ikke er verdiaktiviteter kommer jeg ikke inn i detalj på oppgavene i dette perspektivet, men siden logistikk-funksjonen og renhold er noe alle virksomheter må forholde seg til på en eller annen måte har jeg skrivet en artikkelserie om henholdvis logistikk og renhold. Klikk på en av knappene under for å lese nærmere om disse støtteaktivitetene.

Målsetning

Ettersom støtteaktivitetene i supportperspektivet defineres som aktiviteter som ikke skaper kundeverdi påvirker de ikke verditilbudet (produktene og tjenestene) til virksomheten direkte. En endring av fakturarutinene eller outsourcing av regnskapet endrer ikke kundens oppfattelse eller opplevelse av virksomhetens verditilbud (produkter og tjenester).

Av den grunn er den overordnede målsetningen for supportperspektivet:

å eliminere, automatisere og/eller digitalisere alle støtteaktiviteter som involverer bruk av menneskelige ressurser, og øke ytelsen til lavere kostnader for alle igjenværende aktiviteter.

Årsaken til at vi ønsker å eliminere, automatisere og/eller digitalisere alle støtteaktiviteter som involverer bruk av menneskelige ressurser skyldes:

  • maskiner er bedre egnet til å utføre “kjedelige” rutineoppgaver (faste handlingsmønstre) enn mennesker. 
  • mennesker er mer upålitelige enn maskiner (de blir syke, kan streike, slutte i stillingen, krever ferie, lønnspålegg, bedre arbeidsbetingelser osv.)
  • maskiner sikrer bedre prosesskvalitet enn mennesker når kjente handlingsmønstre skal følges hver gang,for å skape det samme sluttresultat igjen og igjen med de samme innsatsfaktorene og ressursbruk.
  • maskiner produserer et fast programerbart sluttresultat rimeligere enn mennesker ved store volum
  • maskiner er mer skalerbare enn menneskelig innsats når vi snakker om faste handlingsmønstre
Annonse

Insourcing vs. outsourcing

stotteaktiviteter

En virksomhet kan ofte ikke velge om de ønsker å ha denne støtteaktiviteten eller ikke, men det de kan avgjøre selv er om de ønske å gjøre jobben selv eller sette den bort til andre. Spørsmålet om insourcing vs. outsourcing dukker fort opp når vi snakker om supportperspektivet. Dette fordi grunnregelen innenfor systemanalytisk verdiledelse er:

“Skomaker, bli ved din lest” (hold deg til det du kan)

Utsagnet kan utdypes med følgende påstand:

“Rett fokus på virksomhetens kjerneaktiviteter og ikke støtteaktivitetene hvis du ønsker å skape en effektiv, innovativ og lønnsom virksomhet med unike konkurransefortrinn”

Dette taler for at man bør outsource støtteaktiviteter som fakturering, inkasso, regnskap, renhold, budservice, sentralbord, sekretærtjenester og lignende tjenester, men erfaring viser at det dette ikke alltid er tilfelle. Enkelte ganger er det mer formålstjenlig å ha supporttjenesten “inhouse” istedenfor å sette bort jobben til andre. Dette spørsmålet må derfor vurderes grundig før den endelige beslutningen treffes.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn
Annonse

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Strategisk kjerne

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << KundeperspektivetLæring og vekstperspektivet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmål
  • Forretningsstrategi
  • Systemet i Systemanalytisk Verdiledelse
  • Ressursperspektivet
  • Prosessperspektivet
  • Kundeperspektivet
  • Supportperspektivet
  • Læring og vekstperspektivet
  • Styring og kontroll av virksomheten
  • Du leser nå artikkelserien: Systemanalytisk Verdiledelse

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << KundeperspektivetLæring og vekstperspektivet >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Systemanalytisk Verdiledelse
  • Planleggingsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse
  • Markedssystem
  • Forretningsgrunnlag
  • Verdigrunnlag
  • Strategisk kjerne
  • Systemet i Systemanalytisk Verdiledelse
  • Ressursperspektivet
  • Prosessperspektivet
  • Kundeperspektivet
  • Supportperspektivet
  • Læring og vekstperspektivet
  • Styring og kontroll av virksomheten
  • Systemanalytisk endringsledelse
  • Systemintegrasjon
  • Arbeidsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse
  • Lederen som doktor