Lightspeed webhotell

Beskyttet innhold!

For å lese denne og våre øvrige sider må du tegne et årsabonnement og være logget inn.

Som abonnent/medlem får du tilgang til alt innholdet på sidene våre, og skulle sidene våre ikke leve opp til forventningene dine har vi en "Pengene tilbake garanti" du kan benytte.

Tegn abonnement!

    Denne artikkelen er del 14 av 14 artikler om Omdømme

Det finnes flere verktøy for å måle omdømme, men RepTrak fra Reputation Institute er verdens ledende analyseverktøy for omdømme i Norge. Analysen består av 40 spørsmål, som er utviklet basert på erfaringer gjennom mange års forskning.

Styrken ved en slik analyse er at omdømmedriverne blir avdekket – med dette menes det den atferd som er mest støttende ovenfor bedriften (Apeland 2010, 110). Vi kan si at en måler omdømme sitt av flere årsaker, men en er først og fremst ute etter å se om det finnes avvik mellom forbruker sin oppfatning av virksomheten og virksomhetens oppfatning av seg selv.

reptrak

RepTrak måler både bedriftens overordnede omdømme og dybden av bedriftens omdømme. Ved å kunne gå i dybden, vil man kunne gi en innsikt i hvordan bedriften skaper sitt omdømme blant interessentene.

Bedriftens overordnede omdømme blir målt av den indre sirkelen i modellen. Denne sirkelen består av 4 elementer som tar for seg:

  1. respekt
  2. beundring
  3. tillit
  4. følelse

Utover disse elementene har modellen 23 attributter til sammen fordelt på 7 omdømmedimensjoner:

  1. økonomi
  2. produkter og tjenester
  3. innovasjon
  4. ledelse
  5. arbeidsmiljø
  6. samfunnsansvar
  7. etikk

Dette verktøyet gir altså bedriften innsyn på hvilke attributter de må endre på for å skape et bedre omdømme. En slik analyse blir også mer verdt dersom bedriften årlig gjennomfører målinger for å kunne sammenligne sine resultater – eventuelt også med andre.

RepTrak tar for seg både kunder – og ikke kunder i sin undersøkelse av virksomhetens omdømme.

Fant du ikke svaret? Spør redaksjonen!

Fant du ikke svaret?

Fyll ut skjemaet under hvis du har et spørsmål knyttet til denne artikkelen.

Ditt spørsmål:

Ditt navn:

E-post:

Rapporter en feil, mangel eller savn

Rapporter en feil, mangel eller et savn

Benytt skjemaet under hvis du finner en feil eller mangel i en av våre artikler. Uten tilbakemeldinger fra våre lesere er det umulig for oss å forbedre våre artikler.

Jeg ønsker å rapportere inn en:

En feilEn mangelEt savn

Angi en feil, mangel eller savn:

Ditt navn:

E-post:

Du kan også laste ned denne artikkelen og resten av artikkelserien som en e-bok Artikkelserien fortsetter under.

Topp20 artikler
Siste 20 artikler
Nye artikkelserier
Du leser nå artikkelserien: Omdømme

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Konsistent og omdømme
    Andre artikler i serien er: 
  • Omdømme (Corporate branding)
  • Internt omdømme (”employer branding”)
  • Evoked set
  • Persuasion Knowledge Model
  • Balmers ACID-test
  • Omdømmestrategi
  • Aakers elements of a corporate brand
  • Omdømme stjernen
  • Synlighet og omdømme
  • Annerledesstrategi og omdømme
  • Ektehet og omdømme
  • Åpenhet (transparent) og omdømme
  • Konsistent og omdømme
  • RepTrak