Sosial læringsteori er på mange måter motsvaret til psykoanalysen. Mens psykoanalysen mener at det er våre indre drivkrefter (genetikk) som styrer vår atferd, mener sosial læringsteori at det er omgivelsene som skaper og styrer vår personlighet og atferd.
Begge teoriene åpner imidlertid for muligheten for at det skjer et vekselvirkende forhold mellom personens indre drivkrefter (genetikk) og omgivelsene. For å kunne forutsi atferd må vi derfor forstå hvordan særtrekk ved et individ samspiller med særegenheter i situasjonen i følge sosial læringsteori.
Sosial læring
Sosial læring vil si å tilegne seg ny kunnskap og erfaringer (lærdom) i fellesskap med andre. Vi tenker her ikke primært på læringen vi gjør på skolen, selv om denne kognitive læringen er viktig for at vi skal tilegne oss de nødvendige kognitive ferdighetene vi trenger for å kunne fungere i et moderne samfunn.
Den viktigste læringen er den sosiale læringen, dvs. hvordan vi lærer, tilpasser oss og modnes når vi er sammen med andre mennesker. Det er denne sosiale læringen som former oss som menneske.
Når vi blir født kan vi ingenting, bortsett fra at vi har noen instinktive atferdsmønstre og reflekser. For å kunne overleve og fungere i omgivelsene (familien, naboer osv) vi er født inn i må vi lære alt vi trenger for å bli akseptert og nå våre mål av dem. Gjennom primærsosialiseringen, dvs. gjennom det vi lærer av far, mor, søsken, familien, venner, barnehagen og skolen, lærer vi gradvis hvordan vi skal oppføre oss (sosial atferd) og hvilke verdier og normer vi bør vektlegge når vi treffer våre beslutninger.
Andres forventninger til oss former vår atferd
For å kunne bli et stammemedlem, dvs. en borger som lever i en bestemt kultur, og akseptert av familien, på skolen, av vennene og ulike samfunnsgrupper må vi lære oss hva som omgivelsene våre anser som korrekt sosial atferd og vi må tilpasse atferden vår til disse forventningene for å bli akseptert av disse sosiale gruppene. En sosial læring som skjer fra vi er født og som ikke ender før vi dør.
Vår frykt for å ikke bli akseptert av våre referansegrupper gjør at vi går svært langt i å tilpasse vår atferd til deres forventninger til oss. Vi bruker derfor mye tid, ressurser og energi på å lære oss hvilke forventninger omgivelsene har til oss og på å tilpasse vår oppførsel til disse forventningene, slik at vi oppnår ros og anerkjennelse fra dem.
Å være et sosialt gruppemedlem betyr at vi kontinuerlig vurderer hvilke forventninger referansegruppene har til oss og at vi alltid velger den sosiale atferden som får de beste konsekvensene for oss. Vi velger m.a.o de handlingene som gir oss anerkjennelse og ros, og vi gjør hva som helst for å unngå atferd som vil bli møtt med latter, utestengelse eller andre sosiale sanksjoner. Denne sammenhengen sosial atferd og konsekvenser kalles å bli sosiale og er et sentralt tema i sosialiseringsprosessen.
Dersom vi opplever konsekvensene som behagelige, blir det et signal om at dette er atferd vi bør gjenta. Virker de ubehagelige, er dette et signal om at atferden ikke bør gjentas. Slik vil reaksjonene fra andre mennesker i miljøet rundt oss være med og bestemme hvordan atferden vår utvikler seg.
Albert Bandura
Den kanadiske psykologen og professoren Albert Bandura ved Stanford University regnes som grunnleggeren av sosial læringsteori. Han mente at vår personlighet i stor grad formes gjennom modellæring, også kalt observasjonslæring.
Bandura begynte sitt arbeid fra et behavioristisk perspektiv, det vil si kun ved å studere hva som påvirker individet – det ytre. Han fant etter hvert ut at det var for begrenset til å kunne forklare læring hos mennesker, og utviklet den sosial-kognitive læringsteorien i 1970-årene (Imsen, 2005, Manger, Lillejord, Nordahl, Helland, 2013).
Et annet sentral begrep for Bandura var self-efficacy, personens tro på egen mestringsevne. For Bandura var mestringstro knyttet til spesifikke kompetanser og ferdigheter, og må skilles fra mestring i mer generell forstand. F.eks. kan en person ha liten tiltro til egen mestring i skolesammenheng (lav akademisk mestringstro), men ha en høy tiltro på egne idrettsprestasjoner. I begge tilfeller vil mestringstroen påvirke prestasjon, ambisjoner og motivasjon, mente Bandura.
Modellæring (modelering)
You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst Log In. Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
nsid
session
This cookie is set by the provider PayPal to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce
3 days
PayPal sets this cookie to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-s
session
PayPal sets this cookie to process payments on the site.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Cookie
Duration
Description
d
3 months
Quantserve sets this cookie to anonymously track information on how visitors use the website.
l7_az
30 minutes
This cookie is necessary for the PayPal login-function on the website.
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
anj
3 months
AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners.
c
20 years
This cookie is set by Rubicon Project to control synchronization of user identification and exchange of user data between various ad services.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
mc
1 year 1 month
Quantserve sets the mc cookie to anonymously track user behaviour on the website.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
uuid
3 months
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
uuid2
3 months
The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps in differentiating between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment.