Hva er et markedssystem?
Markedsystemet er det som omgir enhver bedrift og som har interesse av å påvirke den eksistens, vekst og kurs i fremtiden. Markedssystemet er dermed det samme som bedriftens arbeidsbetingelser. Et begrep som kan deles opp i interne arbeidsbetingelser og eksterne arbeidsbetingelser, avhengig av om vi snakker om interne eller eksterne forhold.
Begrepet markedssystem kan defineres slik:
“Et markedssystem er en angivelse av de interessegruppene og de forholdene internt og eksternt som har interesse i å påvirke organisasjonen”
Siden disse forholdene setter grenser for handlefriheten og bestemmer rammebetingelsene virksomheten må operere under i tiden fremover, sier det seg selv at det er ekstremt viktig at vi kjenner til og forholder oss til disse forholdene.
Mikro-, offentlighets- og makrosystemet
For å gjøre markedssystemet mer oversiktlig kan det ofte være hensiktsmessig å ta utgangspunkt i markedssystemet til Blom, Framnes og Thjømøe (1994). En modell som betrakter markedssystemet som en funksjon av tre mindre delsystemer:
- Mikrosystemet
– Kunden
– Ansatte
– Konkurrentene
– Leverandørene
– Mellomledd
– Detaljister - Offentlighetssystemet
– Bedriftsinterne grupper
– Frivillige organisasjoner
– Stat og kommune
– Forvaltningsorganer
– Finanskilder
– Massemedia
– Publikum generelt - Makrosystemet
– Kulturelle faktorer
– Demografiske faktorer
– Teknologiske faktorer
– Økonomiske faktorer
– Politiske faktorer
– Naturressurser
– Religion
– Livsstil
– Klima og geologi
Oversikten over hvilke interessenter som hører hjemme i hver av disse delsystemene kan illustreres slik (se illustrasjonen under).
Interessekart
For å finne ut hvilke interessenter (aktører) innenfor hvert av disse del-systemene som bør inngå i din situasjonsanalysen av markedsystemet anbefaler vi at du starter med å tegne opp et interessentkart før du går videre i denne prosessen. Et interessekart vil gi deg en oversikt over hvilke interessenter (aktører) situasjonsanalysen og beslutningen din må ta hensyn til.
SOFT-analyse
Resultatene du kommer frem til gjennom din analyse av interessentene som ble avdekket i ditt interessekart bør du til slutt samle i en SOFT-analyse for å få en oversikt over hvilke styrker og svakheter som finnes internt i organisasjonen og hvilke muligheter og trusler som finnes eksternt i markedet.
Du leser nå artikkelserien: Arbeidsbetingelser og markedssystemetDu leser nå artikkelserien: Grunnleggende markedsføring
Du leser nå artikkelserien: Research fasen
Du leser nå artikkelserien: Systemanalytisk Verdiledelse