Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en digital strategi (IKT-strategi)?

En digital strategi kalles også for en IKT-strategi. Et begrep som kan defineres som:

en overordnet plan som beskriver hvordan virksomheten skal bruke IKT (Informasjon – Kommunikasjon – Teknologi) for å realisere sine mål og strategier.

Den digitale strategien er en langsiktig plan (strategi) som skal fortelle hvordan virksomheten skal nå sine digital mål gjennom å prioritere og implementere digitale tiltak og aktiviteter i organisasjonen. Den digitale strategien inngår dermed som en del av virksomhetens strategiske planlegging og den er alltid utledet av forretningsstrategien og den har alltid som formål å bygge opp under den.

Les mer: Strategisk planlegging

Når vi snakker om IKT og digital teknologi er i denne sammenheng mener vi ikke bare den fysisk teknologien vi kan se i form av hardware og software. Begrepet omfatter også alle former for:

  • elektronisk informasjon
  • informasjonssystemer
  • styring og organisering av teknologien, personalet og kompetansen som kreves og genereres.

Når vi lage en digital strategi tar vi utgangspunkt i dagens situasjon. Deretter tegner vi opp et bilde av situasjonen vi ønsker å bevege oss mot. Foruten å beskrive hvilke mål vi skal nå gjennom å følge strategiens overordnede veivalg, må strategien også beskrive hvilke tiltak som er nødvendig for å komme dit.

Hva en digital strategi ikke er

Googler du ordet “digital strategi” vil du tro at en digital strategi er det samme som en digital markedsstrategi. Det er det ikke. En digital strategi er IKKE bare en strategi som forteller deg hvordan du skal markedsføre og selge noe på Internett. En digital strategi er en langsiktig plan som forteller hvordan IKT-teknologi og digitale tiltak/aktiviteter skal brukes for å nå virksomhetens overordnede forretningsmål.

En liten bedrift som lever av å driver en nettbutikk gjennom markedsføring i sosiale medier og søkemotoroptimalisering trenger kanskje kun en digital strategi som erstatter både både forretnings- og markedsstrategien. Større bedrifter trenger flere strategier (planer) som bygger opp under den overordnede strategien som skal følges i planperioden.

Digitale mål

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.