Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er en kostnadsanalyse?

En kostnadsanalyse er prosessen med å identifisere, klassifisere og evaluere kostnader for å forstå deres innvirkning på en bedrifts lønnsomhet og effektivitet. Hensikten med en kostnadsanalyse er å finne måter å redusere utgifter, øke produktiviteten og forbedre beslutningsprosesser.

Når vi snakker om en kostnad mener vi «forbruk av ressurser målt i penger». En kostnadsanalyse er derfor en analyse av ressursbrukes i en veriskapningsprosess, med det mål å redusere ressursbruken i verdiskapningsprosessen som leder frem til de endelige kundeverdiene.

Den eneste måten å gjøre dette på er gjennom å redusere kostnadene som er forbundet med verdiskapningprosessen. Noe som igjen forutsetter at vi har en fullstendig oversikt over virksomhetens totale kostnader, samt alle viktige kostnadsarter og kostnadsteder i virksomheten.

Det finnes en mengde ulike typer kostnader og flere måter å gruppere dem på. Et hovedskille går mellom å skille mellom faste- og variable kostnader eller direkte- og indirekte kostnader. Disse hovedgrupperingene kan så grupperes ned i mindre kostnadtyper, basert på hvilke kjennetegn de har.

Formål med kostnadsanalyse

Kostnadsanalysens formål er å:

  • Identifisere hvor og hvordan ressursene brukes.
  • Finne kostnadsdrivere og ineffektivitet.
  • Støtte beslutninger om prissetting, investering og budsjettering.
  • Vurdere lønnsomheten av produkter, tjenester eller prosjekter.
  • Fastslå break-even-punkt og optimal produksjonsmengde.

Typer kostnader i en kostnadsanalyse

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.