Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 13 artikler om Investeringanalyse

Lesetid (240 ord/min): < 1 minutter

Tilbakebetalingsmetoden er en forenklet metode for lønnsomhetsvurdering av investeringer som går ut på å beregne antall år det tar for å tjene inn investeringsbeløpet. Denne tiden kalles tilbakebetalingstid (payback time).

Denne metoden har flere åpenbare svakheter. Man ser bort fra kontantstrømmer som kommer etter inntjeningstiden. Man tar heller ikke hensyn til pengenes tidsverdi, dvs. at man ikke regner med noe rentekrav.

Tenk deg et prosjekt der investeringsbeløpet er 45 mill kr og kontantoverskuddene er 15 mill kr hvert år i 7 år: (– 45, 15, 15, 15, 15, 15, 15, 15)

Her blir tilbakebetalingstiden: 45/15 = 3 år.

Ved varierende kontantoverskudd må man trekke innbetalingene fra investeringsbeløpet og eventuelt beregne andelen av det siste året som må til for å dekke investeringen.

La oss beregne tilbakebetalingstiden for prosjektet: (– 300, 80, 160, 120, 90, 30)

Her tar vi utgangspunkt i investeringsbeløpet og trekker fra innbetalingene år for år:

Kilde:

Denne artikkelen er hentet fra Kompendiet til Morten Helbæk, 2014 – https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/194597/Helbæk.pdf

Du leser nå artikkelserien: Investeringanalyse

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << AnnuitetsmetodenKapitalrasjonering >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Investeringskalkyle
  • Kontantstrømanalyse
  • Nåverdi, neddiskonterer og effektiv rente
  • Nåverdimetoden (kontantstrømmetoden)
  • Annuitetsmetoden
  • Tilbakebetalingsmetoden
  • Kapitalrasjonering
  • Avkastningskrav
  • Kapitalverdimodellen (CAPM)
  • Egenkapitalmetoden
  • Totalkapitalmetoden (EBITDA)
  • Økonomisk levetid
  • ROI | Return On Investment (avkastning på investering)
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.