Flytt ditt nettsted til våre Lightspeed webhotell, med cPanel, og
få 3-6 ganger raskere nettsider enn i dag. Pris: fra kr. 119/pr. år.

    Denne artikkelen er del 2 av 40 artikler om Digtal markedsføring >> SEO

Hva er SEO (søkemotoroptimalisering)?

SEO er en forkortelse for «Search Engine Optimization», eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO er en fellesbetegnelse for alle teknikker som går ut på å gjør en nettside bedre synlig i søkemotorer på internett. Det vil si i søkeresultatene til Google, også kalt SERP.

seo

Hensikten med all SEO er å sørge for at din nettside kommer høyt opp i søkeresultatet til Google. Aller helst ønsker vi å være blant de 3-5 første søkeresultatene, da dette er de søkeresultatene vi kan se på skjermen uten å måtte skrolle. Klarer man ikke å komme blant de 3 første søkeresultatene, bør man i hvert fall få en førsteplassering i Google på de søkeordene som er viktig for nettsiden. Av den grunn sier vi at kun en førsteside plassering i søkeresultatene til Google har noen SEO verdi.

Tidligere var det slik at søkemotorer baserte sine søkeresultater på rene søkeord. I dag er denne prosessen blitt langt mer komplisert. Nå er plasseringen i søkeresultatet blitt avhengig av om innholdet er av høy kvalitet, unikt, relevant, at nettstedet har tillit hos Google, at nettsiden har høy link-popularity og mange delinger på sosiale medier.


Definisjon av “søkemotoroptimalisering (SEO)”

På folke munnet kan søkemotoroptimalisering beskrives som:

optimalisering av et nettstedet for best mulig synlighet i søkemotorene“.

En markedsfører vil definere “søkemotoroptimalisering” som:

”Å få en optimal synlighet i Google på ord som er viktige for din bedrift, og som din målgruppe bruker som søkekriterie når de leter etter det du har å tilby dem” 

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Siden Google alene står for rundt 90% av trafikken på Internett, sier det seg selv at søkemotoroptimalisering er viktig for å bli synlig på nettet. Er nettsidene dine ikke synlig i Google sine søkeresultater eksisterer de i praksis ikke på Internett, da ingen finner dem gjennom søk.

SEO er viktig fordi:

  • 9 av 10 husstander i Norge bruker Internett jevnlig
  • 9 av 10 bruker søkemotorene til å finne det de leter etter
  • 95% av trafikken på Internett kommer fra søkemotorene
  • 90% av trafikken fra søkemotorene kommer fra Google.

Det burde derfor være opplagt at ethvert nettsted må være synlig i Google hvis vi ønsker trafikk (besøkende) til nettsidene. Folk bruker imidlertid ikke bare søkemotorene til å finne informasjon:

73% av alle nett transaksjoner starter med et søk i en søkemotor

Siden 3 av 4 transaksjoner på Internett starter med et søk er søkemotorene ikke bare en informasjonskanal. De er like mye en salgskanal og en kanal for merkevarebygging:

  • 6 av 10 sier de stoler på informasjonen de finner i søkemotorene.
  • 1 av 3 oppfatter aktørene (firmaene, merkene og produktene/tjenestene) som kommer opp på førstesiden i Google sine organiske søkeresultat som de viktigste.

Siden det er gratis å stå oppført i søkemotorene er søkemotorene utvilsomt verdens rimeligste og mest effektive markedsføringskanal. Utfordringen ligger bare i å få nettsidene opp på førstesiden i søkeresultatene til Google.

Kun en 1 side plassering i Google har verdi!

Får nettsidene ikke en førsteside plassering i søkeresultatene til Google, også kalt SERP, på de søkeordene og søke uttrykkene som er viktige for nettsidene er alt arbeidet som er gjort med søkemotoroptimalisering bortkastet. En sterk, men sann påstand av følgende årsaker:

  • 87% av all trafikk kommer fra 1 siden til søkemotorene – De færreste gidder å titte på side 2 av det søkeresultatet søkemotoren returnerer. 87% av all trafikk fra søkemotorene kommer fra side 1 i søkeresultatene til søkemotorene. Er vi ikke på side 1, øker vi sjansene for at en av konkurrentene får salget med mer enn 600%.
  • > 55% av trafikken kommer fra de 3 første plassene på SERP – Jo høyere opp i søkeresultatene nettsiden kommer, jo mer trafikk vil vi få til vårt nettsted fra søkemotorene. Over 55% av trafikken kommer i dag fra de 3 første plassene på søkeresultat siden.
  • Førsteplassen har 66% flere klikk enn andreplassen – Selv om det er alfa omega å ha en TOPP 10 plassering i de organiske søkeresultatene på våre nøkkelord, bør vi ikke gi oss før vi har nådd en TOPP 1 plassering. Denne plassen har 66% flere klikk en andreplassen. 14 % leser kun de 5 første resultatene før de gir opp.
  • Under 15% går videre fra den første søkeresultat siden – Er nettsidene ikke på førstesiden (TOPP 10) i SERP, har vi allerede mistet 9 av 10 potensiell kunder.
  • Under 1% går videre til side 3 – Hvis nettsidene ikke er blant TOPP 20 resultatene, har vi mistet 99% av våre potensielle kunder og nettsidene har liten eller ingen verdi i søkemotorene.
  • 1 av 3 oppfatter TOPP 10 selskapene i de organiske søkeresultatene som de viktigste – 35% av søkemotor brukerne oppfatter at de selskaper som har topplasseringer i søkemotorene er de viktigste brands. Dette gir igjen flere konverteringer, samtidig som det styrker merkevaren.

On-Site (inngående) og off-site (utgående) SEO

I SEO sammenheng skiller vi mellom:

  • On-site (inngående) SEO – Tiltak vi gjør på selve nettsiden for å optimalisere den for en best mulig plassering i SERP på sidens søkeord
  • Off-site (utgående) SEO – Tiltak vi gjør utenfor selve nettstedet for å optimalisere antall inngående kvalitetslinker fra andre relevante nettsteder

Begge formene for søkemotoroptimalisering er viktig for sluttresultatet, men siden disse to formene for SEO arbeid er så grunnleggende forskjellig må det legges opp en egen strategi for det inngående- og utgående SEO arbeidet.

Hva som er forskjellen mellom disse to SEO formene vil vi ta for oss steg for steg i resten av denne artikkelserien, sammen med råd og tips om hva du må tenke på i denne sammenheng.

Hva koster SEO?

Å oppnå en førsteside rangering hos Google på dine viktigste søkeord koster ingenting. Det eneste du trenger å gjøre er å optimalisere nettsidene dine korrekt i forhold til Googles algoritimer og dine søkeord. Samt få tusenvis av andre pålitelige nettsteder til å lage en “do-follow” link til deg. Leser du alle artiklene i denne artikkelserien om søkemotoroptimalisering vil du lære de grunnleggende teknikkene for å oppnå en førstesideplassering på dine viktigste søkeord.

Verdens rimeligste form for markedsføring

Siden søkemotoroptimalisering ikke koster noe hvis du kan gjøre jobben selv, er søkemotoroptimalisering utvilsomt den mest effektive og rimeligste formen for markedsføring du kan gjøre, når du ser på hva du får igjen for hver time du investerer i dette arbeidet.

Synlighet – Trafikk – Konvertering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er et spørsmål om hvordan vi skal skape:

  1. SYNLIGHET – i søkeresultatene til Google i form av en Topp 5 rangering i SERP på de søkeordene som er viktig for virksomheten/nettsiden.
  2. TRAFIKK – til egne nettsider ved at folk klikker på linken til dine nettsider i søkeresultatene de får opp.
  3. KONVERTERINGER – å få dem som besøker nettsidene dine til å gjøre en ønsket handling. F.eks. kjøpe ditt produkt eller tjeneste.

For å oppnå disse tre effektmålene må vi stille oss selv tre grunnleggende spørsmål:

  • SYNLIGHET: Hvordan skal nettstedet utformes for å sikre en høyest mulig rangering på de søkeordene og søkeuttrykkene som er viktig for nettsiden/virksomheten?
  • TRAFIKK: Hvordan utforme sidenes”title-tag” og “meta descriptions” for å oppnå høyest mulig “click-throue rate“. Det vil si få flest mulig søkere til å klikke på linken til dine sider i søkeresultatene som presenteres? 
  • KONVERTERING: Hvordan få de som besøker nettstedet til virksomheten til å utføre ønskede handlinger? F.eks. et kjøp. Her gjelder det å lage en klar strategi for hvordan nettstedet skal utformes på en logisk måte som guider de besøkende gjennom den beslutninginformasjonen de trenger før de blir ført til siden hvor de skal utføre den ønskede handlingen. 

Å svare på disse spørsmålene er ikke lett, da det er ekstremt mange forhold å ta hensyn til. Søkemotoroptimalisering har derfor vokst frem som et eget fagområde innen elektronisk markedsføring de siste 10 årene.

Hvordan oppnå en topp 1 plassering i SERP (søkeresultatet til Google)?

For å oppnå en topp 1 plassering i søkeresultatene til Google på de søkeordene og søkeuttrykkene som er viktig for ditt nettsted må du tenke slik søkealgoritmene til Google tenker. Problemet er bare at ingen vet hvordan søkealgoritmene til Google egentlig virker, da Google aldri uttaler seg om dette. De som jobber i Google vet ikke dette engang. Kun noen få betrodde personer i Google vet hvordan algoritmene deres fungerer.

Årsaken til at søkealgoritmene holdes hemmelig skyldes at Google ikke ønsker at SEO-eksperter skal kunne lure søkealgoritmene deres for å få en bedre plassering i søkeresultatene enn de egentlig fortjener (etter Google sitt syn).

Tro derfor ikke på noen når de sier at de vet hvordan de skal kunne gi en ny ukjent nettside/domene en førsteside plassering i søkeresultatene til Google innen 1 måned. Ingen vet hvordan du oppnår dette med sikkerhet. Det vi vet er “best praksis”. Det vil si den akkumulerte kunnskapen om SEO som deles på Internett mellom brukerne. Selv har jeg jobbet med SEO siden midten av 1990-tallet siden dette er verdens mest effektive markedsføringskanal og fordi alle mine kunder ønsker å bli synlig i Google. Rådene jeg gir i denne artikkelserien er mine akkumulerte erfaringer om søkemotoroptimalisering.

SEO-arbeidet må gjøres 100% og ikke bare halvveis

Kampen om å komme på førstesiden i søkeresultatene er knalltøff og blir stadig tøffere, da stadig flere nettsider blir publisert og optimalisert på Internett. Skal vi gjøre oss noen forhåpninger om en førsteside plassering, må vi tenke helhetlig i vårt SEO-arbeid, da alt påvirker alt. Deretter må vi gå i dybden og se på hver enkelt små detalj.

Det er summen av alle de små detaljene i SEO-arbeidet som gjør forskjellen på en TOPP 1 og TOPP 1000 plassering. Det finnes ingen svar-veier til suksess innenfor SEO. Vi må jobbe knallhardt over tid med detaljene,  aldri glemme det store bilde og hvordan alt henger sammen, for å lykkes med en TOPP 1 plassering.

Du leser nå artikkelserien: Digtal markedsføring >> SEO

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << SøkemotorSøkemotormarkedsføring (SEM) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Søkemotor
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Søkemotormarkedsføring (SEM)
  • SERP : Hva vektlegger Google i sin rangering?
  • Før du starter SEO arbeidet (prosessen)
  • Slik får du ditt nettsted indeksert i Google
  • Valg av søkeord til dine sider
  • Landingsside
  • Call to action (CTA) skaper konverteringer og avgjør lønnsomheten
  • SEO mål og aviksanalyser
  • Arbeidsgangen i et SEO-prosjekt
  • On-Site SEO : Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  • Domene påvirker søkemotorrangeringen (SEO)
  • SEO : Content is king – innholdet avgjør rangeringen i Google
  • SEO : Title og Meta Description er den viktigste SEO taggen
  • SEO : Nettsidens overskrift (h1/h6)
  • SEO : Alle bilder må ha en ALT-tag
  • SEO : Interne (inngående) og eksterne (utgående) lenker
  • SEO : Ankertekst må angis på alle linker
  • XML Site Map (nettsted kart)
  • Duplikatside
  • Meta-tags
  • Robots.txt
  • Responsiv design
  • 404 feilmeldingssider (File Not Found)
  • SEO : Mappe og filstruktur
  • Oppdater sidene jevnlig for å øke sidens ferskhet / nyhetsverdi
  • Slik øker du hastigheten til dine hjemmesider
  • SEO : Bruk av ikke-søkemotorvennlig teknologi
  • Skjult tekst og koblinger i nettsiden
  • Cloaking
  • .htaccess tips alle webmastere bør vite om
  • On-Site SEO tips for Topp 10 rangering i SERP
  • Off-Site SEO : Lenkebygging, lenkestrategi og lenkeprogram
  • Off-Site SEO : Lenkebygging for en Topp 10 SERP rangering
  • Off-site SEO : Hvordan få inngående lenker til et nettsted?
  • Off-site SEO : Hva må du IKKE gjøre i ditt lenkeprogram
  • Råd for lokal søkemotoroptimalisering
  • Hvordan sette VERDI på søkemotoroptimalisering (SEO)?
  • Unngå “sandboks” (svartelistning av Google)!
  • Kjetil Sander (f.1968) er eStudie.no sin grunnlegger. I tillegg er han daglig leder for bl.a. webbyrået og hostingselskapet OnNet AS. En entrepenør og forretningsutvikler med over 25 års entrepenør- og ledererfaring.